Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In dit sterk loopbaanoriënterende programma is het belangrijk dat leerlingen ook kennismaken met het hbo. De eerste ervaringen vanuit de pilot laten zien dat havo- scholen en hbo-opleidingen elkaar steeds beter weten te vinden. Dit leidt onder meer tot een aanbod van meeloopdagen waarin leerlingen en studenten samen werken aan opdrachten of modules en de verzorging van gastlessen door hbo-docenten. De ervaringen gaan we te zijner tijd delen via de digitale handreiking.
Ja, de aanmelding voor scholen die willen starten in schooljaar 2023-2024 en dat jaar willen gebruiken als voorbereidingsjaar staat open tot 21 juli 2023.
Daarna is er in januari 2024 een gelegenheid om vanaf schooljaar 2024-2025 onder voorwaarden in te stappen of dat schooljaar als voorbereidingsjaar te gebruiken.
Op de site van DUS-I staat meer informatie over wanneer en hoe een havo-school zich hiervoor kan aanmelden.
SLO werkt samen met ontwikkelscholen om de examenprogramma’s inhoudelijk aan te scherpen en te verbeteren.
Havo-scholen bepalen zelf of en wanneer ze een of beide praktijkgerichte programma's in hun onderwijsaanbod opnemen. Hiervoor is voor de doorontwikkelfase (2022 – 2026) een ontheffing nodig van het ministerie van OCW.
Voorwaarden die worden gesteld aan deelname doorontwikkelfase:
- Het is een schoolexamenvak: Een praktijkgericht programma krijgt op uw school een structurele plek binnen het onderwijsprogramma van een leerling die het gekozen heeft als extra examenvak, met voldoende omvang om de beoogde leerdoelen te kunnen ontwikkelen (deze programma’s zijn ontwikkeld op 120 en 360 studielastuur, verspreid over leerjaren 4 en 5 havo).
- Inzet van personeel: Een praktijkgericht programma wordt op uw school gegeven door docenten die bevoegd zijn les te geven in het havo. Het bevoegd gezag bepaalt of de kwalificatie passend is (in lijn met artikel 26d Inrichtingsbesluit WVO).
- Kennisdeling, uitwisselen van materialen en curriculumevaluatie: Uw school stelt een vertegenwoordiger van de schoolleiding en minimaal twee docenten en op verzoek leerlingen in de gelegenheid om deel te nemen aan de activiteiten die door SLO in het kader van onderzoek, monitoring en kennisdeling worden georganiseerd. Van uw school wordt daarnaast verwacht twee keer per jaar aan de curriculumevaluatie mee te werken.
Wij vinden het belangrijk dat er een goede digitale handreiking beschikbaar komt voor alle havo-scholen. We vragen scholen om hiervoor ervaringen en het ontwikkelde materiaal te delen met SLO en andere (doorontwikkel)scholen. Er worden gedurende de doorontwikkelfase bijeenkomsten georganiseerd om elkaar te inspireren en van tips te voorzien.
SLO heeft in 2010 een onderzoek naar de stand van zaken verricht van het vak lichamelijke opvoeding (LO) in het gemeenschappelijke deel van de bovenbouw van havo/vwo en vmbo. Parallel aan dit onderzoek was er een docentennetwerk LO Excellent in bovenbouw VO.