Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In het voorjaar van 2004 heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de Stuurgroep nieuwe scheikunde ingesteld en voor de Stuurgroep een opdracht geformuleerd. De opdracht vloeide voort uit twee eerdere, voorbereidende rapporten waar het ministerie van OCW opdracht voor had gegeven.
Hier is beschreven uit welke domeinen en subdomomeinen het examenprogramma scheikunde bestaat voor havo en vwo.
De kandidaat kan in contexten van technologische aard aspecten van schaal, verandering en reactiviteit herkennen en toelichten.
De kandidaat kan stoffen en materialen analyseren en zuiveren en daarbij veilig omgaan met stoffen, materialen en apparatuur.
De kandidaat kan met kennis van de chemische industrie tenminste in de context van voedselproductie of materialen een innovatief proces beschrijven.
De kandidaat kan kennis over procestechnologie en reactiekinetiek gebruiken bij redeneringen met betrekking tot duurzaamheid en veiligheid van een proces.
De kandidaat kan in een gegeven industrieel proces veiligheidsrisico's benoemen en veiligheidsmaatregelen aangeven.
De kandidaat kan bij grootschalige productieprocessen aspecten van duurzaamheid en groene chemie benoemen.
De kandidaat kan met behulp van chemische kennis tenminste in de context van duurzaamheid een oordeel geven over het ontwerp van productieprocessen.
Hier worden de belangrijkste gemeenschappelijke onderwerpen genoemd die zowel bij scheikunde als bij biologie voorkomen.