Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Welke mogelijkheden zijn er binnen het huidige curriculum om als school/vaksectie te werken aan een betere aansluiting havo-hbo? Het is een vraag die we als docent/opleider niet van nature stellen: het havodiploma zelf biedt immers toegang tot het hbo en dan is het aan de leerling zelf om zich daar tot een startbekwame professional te ontwikkelen. Het feit dat in 2017 van de havoleerlingen na 1 jaar hbo 12% uitviel en 22,2% na 1 jaar van studie wisselde, vraagt toch om verder te kijken. In dit artikel beschrijft oud-SLO’er Marc den Elzen, vanuit havo-perspectief, een aantal bruikbare schoolinitiatieven die SLO in kaart heeft gebracht met daarbij relevante verwijzingen naar tools en websites.
Op deze website vind je de handreiking van de verschillende praktijkgerichte programma’s van zowel de licentievrije als licentiegebonden programma’s.
In 2018 werd het vak management en organisatie (M&O) in havo 4 en vwo 4 vervangen door het vak bedrijfseconomie. Leerlingen van havo 5 en vwo 6 hebben dit jaar voor het eerst het centrale examen bedrijfseconomie gemaakt. Hoe bevalt het nieuwe vak en wat zijn eventuele knelpunten? Docenten Saskia Troost, Judith Simpelaar en Marjolein van Heezik-Davits in gesprek met oud-SLO'er Marc den Elzen over hun ervaringen.
Artikel uit TEO 2021, nummer 4
Een werkgroep, die bestaat uit leden van vakverenigingen VONKC, VLS en VNK-e en twee curriculumontwikkelaars van SLO, een conceptvakkenstructuur voor de kunstvakken opgeleverd. Dit advies vormt het uitgangspunt voor de actualisatie van de examenprogramma’s; de vakvernieuwingscommissie die aan de slag gaat met de actualisatie, zal het advies meenemen als zij zich buigen over de eindtermen, verdeling van de leerstof over de soorten examens en de vakkenstructuur.
Beschrijving van de onderwijsdoelen voor de onderbouw voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) voor het vak rekenen/wiskunde
Beschrijving van de onderwijsdoelen voor de bovenbouw havo en vwo voor het vak wiskunde A, B, C en D
Een spannende ochtend begin februari voor zes havo-leerlingen van de Copernicus in Hoorn. Voor opdrachtgever Schouten Techniek gaven ze hun afsluitende presentatie in het licht van het praktijkgericht programma Technologie.