Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het kind leert zich bewegen, handelen, het eigen lichaam beheersen en grenzen kennen. Een deel ontwikkelt zich autonoom, een deel van de motorische vaardigheden wordt (aan)geleerd.
Wanneer een kind van de peuterspeelzaal of kinderopvang overgaat naar de basisschool, licht de pedagogisch medewerker de schriftelijke informatie over sommige kinderen mondeling toe in een gesprek met de leerkracht.
Kinderen die in ontwikkeling vooruitlopen op hun leeftijdgenoten, worden ‘kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong’ genoemd.
Indien jonge kinderen niet vanzelfsprekend tot spel komen is het nodig om hen tijdelijk een vorm van spelbegeleiding te bieden met als doel henzelf weer de regie te geven over hun spelwereld.
Het kind leert omgaan met zichzelf en de ander, het leert wat de eigen en andermans gevoelens zijn.
Deze vragenlijst heeft als doel alle kinderen vroegtijdig in beeld te brengen, zodat onderwijs en begeleiding kunnen worden afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften.
Voorbeeldactiviteiten voor luisteren en kijken bij de ERK-niveaus pre-A1 en A1.