Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Informatie over de periodieke peilingsonderzoeken in het primair onderwijs naar het taalonderwijs door de Inspectie. Hoe staat het met de taalvaardigheid aan het einde het primair onderwijs?
Maak in het schoolbeleid een speerpunt van het versterken van leescultuur en leeshouding van leerlingen (én docenten). Breng met een enquête de leeshouding van de schoolbevolking in kaart, stel streefdoelen en maak concrete afspraken over activiteiten.
Onder leesbewustzijn verstaan we: weten wat je aan het doen bent tijdens het lezen, kunnen aangeven welke tekstgedeelten je moeilijk vindt en waardoor dat komt en ook: maatregelen kunnen nemen, strategieën inzetten om op woord-, zins- en tekstniveau de betekenis van de tekst te begrijpen.
De essentie van een functionele leestaak is dat de leerling echt belang heeft bij het lezen, bij het verwerven van informatie uit de tekst. Ga uit van bestaande teksten en zoek binnen de context van het onderwerp naar een realistische opdracht waarbij de informatie uit de tekst(en) onmisbaar is. Of ga uit van een (actueel) thema of probleem dat leerlingen interesseert en zoek daar teksten en een passende opdracht bij.
Het doel van het voeren van leesgesprekken is tweeledig:
als leerkracht krijg je zicht op de leesontwikkeling van leerlingen en ontdek je wat er nog nodig is om die verder te stimuleren
als leerling krijg je inzicht in je eigen leesontwikkeling en krijg je de kans om vanuit je eigen ervaringen te vertellen over het leesonderwijs op school (en thuis).
Hier vind je fragmenten uit leesgesprekken. De uitgekozen fragmenten illustreren de leesontwikkeling van kinderen.
Leesvoorkeuren ontwikkelen zich bij kinderen individueel, thuis, op school, in de bibliotheek. Een ruim aanbod, zowel fysiek als in activiteiten, beïnvloedt de leesvoorkeur van kinderen. Behalve belangstelling van een kind is ook de techniek van het lezen van invloed op de leesvoorkeur.
Leesgesprekken zijn gesprekken over lezen die je als leraar voert met individuele leerlingen of met (kleine) groepjes leerlingen.