Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO vroeg in het kader van het project Na Pisa de Lente enkele wetenschappers naar de belangrijkste inzichten en ontwikkelde vijf kennisclips.
In het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO, zijn onderstaande kennisclips ontwikkeld. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
Er komt extra hulp en geld voor scholen om de basisvaardigheden van leerlingen te versterken. Naast taal-Nederlands en rekenen-wiskunde, gaat het daarbij ook om digitale geletterdheid en burgerschap. Minister Wiersma trekt hier de komende twee schooljaren in totaal € 664 miljoen voor uit.
Hoe voer je in je lessen gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren? Hoe verbind je die gesprekken betekenisvol aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap? Hoe zet je daarbij rijke teksten in en benut je de kracht van meertaligheid? De voorbeeldmatige lessenseries ‘Wat een talent’ voor het po en ‘Zeg het met gebaren’ voor het vo laten dat zien.
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 23 september een subsidie aanvragen voor het verbeteren van de basisvaardigheden op hun school. De subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden, waarmee de overheid scholen wil ondersteunen met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Scholen voor primair en voortgezet onderwijs kunnen naar verwachting in maart 2023 opnieuw subsidie aanvragen om de basisvaardigheden van hun leerlingen te verbeteren. Het gaat om rekenen, Nederlandse, burgerschap en digitale vaardigheden.
Sinds 15 december ligt er een nieuw regeerakkoord. Een akkoord waarin veel extra geld naar onderwijs gaat.
In een brief aan de Tweede Kamer schetste onderwijsminister Wiersma gisteren de hoofdlijnen van het masterplan basisvaardigheden voor taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs. Daarnaast wil hij op korte termijn een aantal acties nemen, waaronder het instellen van basisteams met onderwijsexperts die scholen kennis en ondersteuning bieden. SLO onderschrijft het belang van aandacht voor basisvaardigheden en ondersteunt de gecombineerde aanpak van korte en lange termijn acties.