Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Nog voordat leerlingen in de GLS-les een tekst onder ogen krijgen, is het van belang hen te oriënteren op zowel het onderwerp van de te lezen of te schrijven tekst, als op de communicatieve context waarin die tekst gebruikt gaat worden.
Voor de beoordeling van de leesvaardigheid van de leerlingen zijn de kenmerken van de taakuitvoering Lezen 2F van het referentiekader taal bruikbaar.
Aansluitend bij het modelen (hardop denkend de tekstanalyse voordoen) voert de leraar samen met de leerlingen een specifieke lees- of schrijfactiviteit uit. Er is dan sprake van samen lezen / schrijven ofwel begeleide oefening.
Het doel van het voeren van leesgesprekken is tweeledig:
als leerkracht krijg je zicht op de leesontwikkeling van leerlingen en ontdek je wat er nog nodig is om die verder te stimuleren
als leerling krijg je inzicht in je eigen leesontwikkeling en krijg je de kans om vanuit je eigen ervaringen te vertellen over het leesonderwijs op school (en thuis).
De leerlingen moeten voor deze exameneenheid dus een persoonlijke reactie kunnen geven op gelezen fictie, waarbij de inhoud van het fictiewerk een belangrijk uitgangspunt is.