Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Informatie over het inzetten van literatuur en creatieve teksten in de taallessen.
Informatie over het inzetten van literatuur en creatieve teksten in de taallessen.
Leerlingen moeten dus de opbouw van een tekst doorzien, het schrijfdoel van de auteur kunnen noemen, het hoofdonderwerp en de hoofdgedachte van een tekst kunnen aangeven of een globale samenvatting kunnen maken en een oordeel kunnen geven over de tekst. Het samenvatten van teksten wordt niet gevraagd van leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg.
In de zomer van 2024 leverde de vakvernieuwingscommissie Nederlands vijf conceptexamenprogramma’s op.
Bij de stofomschrijving in het nieuwe examenprogramma CKV is gebruik gemaakt van zogenoemde dimensies. Deze dimensies, het zijn er elf, zijn disciplineoverstijgende onderwerpen die aspecten van het artistieke proces (productie, bemiddeling, receptie en reflectie van kunst) uitlichten.
Deze exameneenheid dient getoetst te worden in het Schoolexamen, maar geldt alleen voor de gemengde en theoretische leerweg.
Chinese cultuur wordt in het eindexamenprogramma opgenomen in Domein E. Het domein is onderverdeeld in twee subdomeinen: één voor literatuur en één voor cultuur.