Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De vakspecifieke trendanalyse van het schoolvak Nederlands betreft de sectoren primair onderwijs (po), onderbouw voortgezet onderwijs (vo-ob), vmbo bovenbouw en havo/vwo tweede fase.
Maak in het schoolbeleid een speerpunt van het versterken van leescultuur en leeshouding van leerlingen (én docenten). Breng met een enquête de leeshouding van de schoolbevolking in kaart, stel streefdoelen en maak concrete afspraken over activiteiten.
Informatie over het inzetten van literatuur en creatieve teksten in de taallessen.
Informatie over het inzetten van literatuur en creatieve teksten in de taallessen.
Leerlingen moeten dus de opbouw van een tekst doorzien, het schrijfdoel van de auteur kunnen noemen, het hoofdonderwerp en de hoofdgedachte van een tekst kunnen aangeven of een globale samenvatting kunnen maken en een oordeel kunnen geven over de tekst. Het samenvatten van teksten wordt niet gevraagd van leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg.
In de zomer van 2024 leverde de vakvernieuwingscommissie Nederlands vijf conceptexamenprogramma’s op.
In 2020 is het Europees Referentiekader (ERK) geactualiseerd. Er zijn nieuwe schalen en veel can do-beschrijvingen toegevoegd.