Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De redenen om iets te doen met rekenen in andere vakken kunnen uiteenlopend zijn.
Een mogelijkheid om een onderdeel toe te voegen aan het schoolexamen is om praktisch werk in de vorm van practica, eigen onderzoek of een ontwerpopdracht op te nemen in het programma of deelnemen aan de Biologie Olympiade
De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.
Voor de keuzeonderdelen heeft de school een aantal opties, die in de volgende paragrafen kort worden uitgewerkt. Het is niet noodzakelijk dat alle onderdelen voor alle leerlingen hetzelfde zijn. In de vormvoorschriften voor het schoolexamen staat uitdrukkelijk vermeld dat deze voor leerlingen verschillend kunnen zijn.
De toepassing van technologie als antwoord op een specifieke vraag wordt steeds belangrijker. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden van de toekomstig beroepsbeoefenaar. Het is daarom van belang hieraan in de lessen aandacht te besteden.
Schrijfvaardigheid wordt in het eindexamen voor alle leerwegen opgenomen in exameneenheid MVT/K/7. Voor de gemengde en theoretische leerweg geldt ook de exameneenheid MVT/V/2.
Vanaf 2011 wordt bij het examen Nederlands in het vmbo het referentiekader taal in acht genomen.
In de huidige lespraktijk wordt bij schoolexamens veel gebruikgemaakt van vragen uit centrale examens van voorgaande jaren. Dit heeft natuurlijk de functie om leerlingen voor te bereiden op het maken van een centraal examen, maar dat is eigenlijk niet de doelstelling van het programma voor het schoolexamen.