Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit model helpt je onderscheiden, hoe op verschillende niveaus aan curriculumontwikkeling wordt gedaan. Een curriculum is kortweg ‘een plan voor het leren van leerlingen’. Op verschillende niveaus wordt nagedacht over zulke plannen.
Dit model helpt bij het verduidelijken wat je bedoelt als je praat over het curriculum.
Om curriculumontwikkeling (wat willen we?) op school te laten slagen, is het belangrijk tegelijk te werken aan professionele ontwikkeling van het team (wat kunnen we?) en schoolorganisatieontwikkeling (waar staan we?).
Een goed curriculum voldoet aan vier kwaliteitscriteria. Deze kwaliteitscriteria bouwen op elkaar voort. De effectiviteit hangt af van de bruikbaarheid (kan het worden uitgevoerd zoals bedoeld?) en van de relevantie en consistentie van het curriculum.
Evaluatie heeft een centrale plek in het ontwikkelproces. Evalueren doe je om de kwaliteit van het curriculum-in-wording te achterhalen en (via een volgende cyclus) te vergroten. Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een curriculumontwikkeling.
Met deze leidraad observeer je de lesuitvoering van een collega, om vervolgens samen te bepalen in hoeverre de achterliggende visie tot uitdrukking komt in de lesuitvoering.
Met dit invulschema breng je in kaart wat je van de huidige onderwijspraktijk (op klassenniveau) zou willen behouden en wat volgens jou veranderd moet worden.
Met deze werkbladen breng je vanuit verschillende perspectieven (leidinggevende, leraar, leerling, etc.) in kaart wat van de huidige onderwijspraktijk behouden kan blijven en wat veranderd moet worden.
Met behulp van deze taxonomie maak je duidelijk welke leerdoelen centraal staan of zouden moeten staan in de les of lessenreeks.
Let op: Bij de taxonomie van Bloom kun je kanttekeningen plaatsen.
Met deze online tool reflecteer je op de vraag welke 21e -eeuwse vaardigheden in de klas aandacht krijgen en waar sterke en zwakke punten zitten in het curriculum.