Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Als het begrip curriculumontwikkeling helder is, volgt de vraag: hoe pak je dit nu aan? Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces, dat bestaat uit vijf samenhangende kernactiviteiten. De Engelstalige afkorting van deze stappen is ADDIE: analysis, design, development, implementation en evaluation.
Dit model laat zien hoe je anderen bewust kunt betrekken bij curriculumontwikkeling. Om een groter draagvlak te krijgen voor de curriculumontwikkeling is het belangrijk om anderen al in een vroeg stadium mee te nemen in de plannen. Dit biedt tegelijkertijd input voor het ontwikkelproces.
Met deze werkvorm ga je na welke eisen je stelt aan de door jou te ontwikkelen les(senreeks). Deze eisen helpen je bij het ontwikkelen van het materiaal, en bij het achteraf bepalen of je ook doet wat je aanvankelijk voor ogen had.
Via deze werkwijze bepaal je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van het huidige onderwijs. Hiermee leg je de basis voor eventuele vervolgstappen in het ontwikkelen of verbeteren van een les(senreeks). SWOT staat voor de Engelse woorden strenghts, weaknesses, opportunities en threats.
Met dit matchboard maak je een plan voor de evaluatie van lesmaterialen. De gebruikte termen op het matchboard staan nader verklaard op de achterzijde. Daar staan ook een algemeen model voor ontwerponderzoek en het curriculaire spinnenweb (als metafoor voor de samenhang van leerplancomponenten) afgebeeld.
Een hulpmiddel om je talenten verder te ontwikkelen. Versie voortgezet onderwijs.
Met deze taakhulp krijg je ondersteuning bij alle stappen van een formatieve evaluatie: het plannen, uitvoeren, beoordelen en uitzetten van vervolgstappen. In de taakhulp krijg je stap voor stap hulp bij het opzetten van een evaluatieplan en vind je onder andere voorbeeldinstrumenten (zoals vragenlijsten, observatieschema's etc.) en uitleg hoe je evaluatieactiviteiten uitvoert (zoals interviewen, observeren, logboek bijhouden, etc.). Wanneer je voor het eerst met deze taakhulp werkt, raden we je aan bij stap 1.1 te starten. Mocht je al meer ervaring hebben, dan kun zelf bepalen waar je begint.
Een hulpmiddel om je leerling(en) in de profielen te herkennen en te ondersteunen.
Een hulpmiddel om jouw talenten verder te ontwikkelen. Versie primair onderwijs.