Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
O&O is het vak waarin leerlingen leren onderzoeken en ontwerpen aan de hand van levensechte vraagstukken afkomstig van een (of meerdere) probleemeigenaar(s). Deze interdisciplinaire vraagstukken zijn rechtstreeks verbonden met maatschappelijke ontwikkelingen en praktijken en vereisen natuurwetenschappelijke en technologische aanpak en inhouden. Vanuit diverse perspectieven, waarbij de creativiteit wordt gestimuleerd, werken de leerlingen aan waardevolle oplossingen voor de toekomst. Naast leren onderzoeken en ontwerpen ontwikkelen leerlingen zich op een groot aantal andere gebieden. Bij O&O werken leerlingen in teamverband op projectmatige basis. Het werken aan vraagstukken afkomstig uit het echte werkveld en de reflectie daarop helpt de leerlingen bij de voorbereiding op natuurwetenschappelijke of technische vervolgopleidingen. Ze maken kennis met diverse beroepen door het contact met experts, bedrijven en instellingen.
Het vak O&O bestaat op havo en vwo. Het maakt van leerjaar 1 tot en met het examenjaar onderdeel uit van het curriculum op school. Het pgp-T havo is gericht op leerjaar 4 en 5. Evenals het pgp-T havo is het een profielkeuzevak in de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek en een keuzevak in het vrije deel van de andere profielen. O&O wordt eveneens afgesloten met een schoolexamen.
In het vak O&O ligt, vergeleken met de pgp-T, de nadruk sterker op de natuurwetenschappelijke en technologische concepten, denkwijzen en vakvaardigheden. LOB is in het pgp-T havo sterk gepositioneerd doordat alle loopbaancompetenties als eindtermen in het examenprogramma zijn verwerkt. In het vak O&O maakt LOB onderdeel uit van het bredere domein van zelfontwikkeling.
Door deze praktijkroute kunnen havisten onderzoeken in hoeverre het werken in het brede educatieve domein mogelijk iets voor hen is. Ze verzamelen hiertoe generieke en vakinhoudelijke bagage maar bovenal creëren ze persoonlijke bagage voor hun verdere levensloop. Een van de belangrijkste leervragen is immers de vraag of de leerlingen door alle nieuwe ervaringen en opdrachten zélf vervolgstappen kunnen zetten. Wellicht een vervolgopleiding richting pabo of tweedegraads lerarenopleiding, of bijvoorbeeld de keuze voor de sportacademie of een studie onderwijswetenschappen.
Grondtoon van de praktijkroute havo-Educatie is het vergroten van meer zelfinzicht door het reflecteren op nieuwe praktijkervaringen (kennis en vaardigheden), bijzondere ontmoetingen en talentontwikkeling. Tijdens deze praktijkroute wordt bovenal het enthousiasme en de hands-on mentaliteit van deze leerlingen.