Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Bij het centraal examen in de andere exacte vakken kunnen vragen worden gesteld waarbij leerlingen natuurkundige begrippen moeten kunnen hanteren die niet in de programma's van die vakken zijn opgenomen. Over de behandeling van deze begrippen is afstemming nodig.
De inhoud van het ANW-programma heeft overlap met enkele subdomeinen. Het betreft uit Domein A Vaardigheden subdomeinen A1, A3, A5, A6 en A7. Sommige scholen kiezen ervoor om meer aandacht te schenken aan de wetenschappelijke toerusting van de vwo-leerling. Hiervoor zijn verschillende arrangementen ontwikkeld binnen 'Wetenschapsoriëntatie' waar in verschillende vakken gewerkt wordt aan academische vaardigheden en wetenschapsfilosofie.
Bij de stofomschrijving in het nieuwe examenprogramma CKV is gebruik gemaakt van zogenoemde dimensies. Deze dimensies, het zijn er elf, zijn disciplineoverstijgende onderwerpen die aspecten van het artistieke proces (productie, bemiddeling, receptie en reflectie van kunst) uitlichten.
De karakteristiek van het leergebied kunstzinnige oriëntatie maakt onderdeel uit van de kerndoelen van dit leergebied en gaat eraan vooraf.
De kerndoelen voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie zijn geformuleerd als globale streefdoelen voor de inrichting van het aanbod, zonder aanduiding van te realiseren beheersingsniveaus.
Bij de uitgangspunten zijn, naast de karakteristiek en de kerndoelen van het leergebied kunstzinnige oriëntatie, acht aandachtspunten toegevoegd.
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).