Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het Landelijk Netwerk Taal wil graag aandacht geven actuele ontwikkelingen die relevant zijn bij het ontwikkelen en uitvoeren van taalonderwijs en -beleid op school. Daarom vragen we ook regelmatig wetenschappers om hun recentelijk verkregen onderzoeksresultaten naar schrijven, mondelinge taalvaardigheid, leesbevordering met ons te delen.
Op 23 maart 2023 organiseert het Netwerk taalrijk onderwijs vo een webinar.
een begeleidersnetwerkdag Jonge Kind voor adviseurs/begeleiders Jonge Kind. Dus voor iedereen die medewerkers van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven (pedagogisch medewerkers/pedagogen) en leraren van groep 1 en 2, onderbouwcoördinatoren/ intern begeleiders uit het basisonderwijs begeleiden.
rijdag 20 september organiseert SLO de vijfde netwerkdag digitale geletterdheid in het primair onderwijs.
Deze keer staan de conceptkerndoelen primair onderwijs voor digitale geletterdheid centraal.
Onderzoeken:
je verwonderen, open staan voor allerlei nieuwe indrukken, gericht waarnemen, schetsen, fotograferen, gesprekken voeren, bronnenonderzoek.
Experimenteren:
experimenteren met materialen, technieken, beeldaspecten (kleur, vorm, ruimte etc.), openstaan voor het toeval, nieuwe ontdekkingen, gebruik maken van je verbeelding.
Reflecteren en keuzes maken:
feedback krijgen, leren van je mislukkingen, afstand nemen je werk, analyseren, vergelijken, keuzes maken en plannen uitwerken.
Teamgids curriculumanalyse. Drie bestanden van bijeenkomsten en een bijlage. Allen gezipt.
Welke kennis en vaardigheden hebben havisten nodig in de praktijk? Dat is wat leerlingen gaan ontdekken met behulp van het praktijkgerichte programma!
Terecht wordt geconstateerd dat er op het gebied van basisvaardigheden ruimte is voor verbetering. SLO is dan ook blij met de aandacht voor basisvaardigheden. Wel ziet SLO dat de problemen en oplossingen op het gebied van basisvaardigheden genuanceerd liggen. Ook moeten basisvaardigheden in alle vakken terugkomen en moet er geïnvesteerd worden in de kennis en kunde van de leraar. Dat stelt SLO in een brief aan de Tweede Kamer voorafgaand aan het debat over het masterplan basisvaardigheden vanavond.
In het bewegingsonderwijs draait het om leren deelnemen aan beweegsituaties. Het is een proces waarin je als beweger leert wat je kunt, waar je goed in bent, wat je (niet) leuk vindt en waarom, wat je spannend vindt, waar je benieuwd naar bent, hoe anderen naar jou kijken als beweger/sporter.