Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Als het begrip curriculumontwikkeling helder is, volgt de vraag: hoe pak je dit nu aan? Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces, dat bestaat uit vijf samenhangende kernactiviteiten. De Engelstalige afkorting van deze stappen is ADDIE: analysis, design, development, implementation en evaluation.
Met dit invulschema breng je in kaart wat je van de huidige onderwijspraktijk (op klassenniveau) zou willen behouden en wat volgens jou veranderd moet worden.
Dit model is een hulpmiddel om maatwerk in de klas vorm te geven, met als doel zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de niveauverschillen van de leerlingen.
Met dit hulpmiddel kom je in een teamoverleg tot een pakket van eisen voor een leeromgeving voor uitdagend onderwijs.
Deze voorbeeldrubrics zet je in om een aantal vaardigheden van leerlingen te beoordelen (al dan niet door de leerling zelf). Ze kunnen ook helpen als je zelf rubrics wilt ontwikkelen.
Met deze vragen kom je tot een passende invulling voor de beoordeling aan het eind van bijvoorbeeld een lessenreeks.
De curriculumwaaier is een tool met 11 begrippen die je kunnen helpen nauwkeuriger te bepalen wat een curriculum is, hoe je een curriculum ontwikkelt en wie er betrokken zijn bij curriculumontwikkeling. Elk begrip wordt kort omschreven en met een werkvorm toegelicht.
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.
De kandidaat kan in contexten op basis van een gesteld probleem een technisch ontwerp voorbereiden, uitvoeren, testen en evalueren en daarbij relevante begrippen, theorie en vaardigheden en valide en consistente redeneringen hanteren.