Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In de onderwijspraktijk blijkt dat veel leerlingen problemen hebben om modelleeractiviteiten met voldoende kwaliteit uit te voeren. In diverse studies zijn drie belangrijke probleemfactoren geïdentificeerd:1
Gebrek aan domeinkennis in combinatie met modelleeropdrachten in een te vroeg stadium van voorkennis en vaardigheden;
Tekortschietend modelbegrip door onvoldoende aandacht voor de noodzakelijke wiskundige vaardigheden;
Gebrek aan inzicht in het modelleerproces; leerlingen maken te weinig gebruik van ervaring met eerdere modelleeractiviteiten.
Hier beschrijven we een leerlijn modelleren ontleend aan het onderzoek van Onne van Buuren.1 Deze leerlijn modelleren kan gezien worden als een goed geplande opeenvolging van model-leercycli gekoppeld aan specifieke onderwerpen en verschijnselen. Het globale leerdoel is te voldoen aan de eindtermen van het schoolcurriculum.
Op deze pagina en op de pagina Werken met modellen wordt de Didactiek van modelleren uitgewerkt in leselementen die binnen het kader van een modelleeropdracht in volgorde aan de orde kunnen komen.
Bij modelleeromgevingen wordt onderscheid gemaakt tussen 'tekstgebaseerde' en 'grafische' omgevingen. In de leeromgeving Coach kan een model zowel in tekstmodus als in grafische modus opgesteld worden. Modellus accepteert wiskundige formules. SimSketch en Stagecast Creator zijn grafische modelleertools
Op deze pagina is een voorbeeld te vinden van een project voor het vierde leerjaar vmbo-gtl, waarmee leerlingen kunnen werken aan de ontwikkeling van algemene vaardigheden.
Voor de ontwikkeling van algemene vaardigheden is het noodzakelijk dat de docent deze vaardigheden expliciet benoemt als leerdoel en ze een herkenbare plek geeft in het onderwijs.