Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Ook curriculumontwikkeling kent z’n historie. Wat daarin wel en niet tot realisatie komt, volgt lang niet altijd het vooropgezette plan. Curriculumontwikkelaar Maarten Pieters doet daar op dit moment onderzoek naar.
Met dit matchboard maak je een plan voor de evaluatie van lesmaterialen. De gebruikte termen op het matchboard staan nader verklaard op de achterzijde. Daar staan ook een algemeen model voor ontwerponderzoek en het curriculaire spinnenweb (als metafoor voor de samenhang van leerplancomponenten) afgebeeld.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de kerndoelen en over digitale geletterdheid in het curriculum en in de klas.
Burgerschapsonderwijs op basisscholen wordt minder vrijblijvend, als het aan de overheid ligt. Het nieuwe wetsvoorstel wil dat scholen burgerschap planmatig in hun lesaanbod verwerken. "Daarbij gaat het om een versterking van het burgerschapsonderwijs”, legt leerplanontwikkelaar Annette van der Laan uit. "Scholen doen al veel, maar nog niet allemaal even plan- en doelmatig." Er wordt ingezet op twee trajecten: aanscherping van de wet en een curriculumherziening.
Artikel uit Tangram Magazine 2020 - 2021
Overzicht van landelijke doelen
Een infokaart geeft overzichtelijk informatie over één onderwerp. Deze infokaart (pdf, 456 kB) geeft inzicht in landelijke doelen en is een handreiking bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum.
Curriculair denken met het spinnenweb
Teamgids curriculumanalyse
Doe je wat je beoogt en doe je het goed? Dat ontdek je met deze Teamgids. In drie bijeenkomsten kijk je met je team naar je curriculum en ontdek je in hoeverre je visie past bij je onderwijspraktijk. Met de opbrengst, een SMART-plan, zet je gelijk stappen in de goede richting om je afspraken te borgen.
LOB moet door de school verantwoord worden in het Plan van Toetsing en Afsluiting (PTA).