Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Planning is een van de kernactiviteiten van docenten en vaksecties LO. SLO heeft daarvoor diverse basisdocumenten en digitale programma's ontwikkeld.
Kompas bewegingsonderwijs is een planningstool voor bewegingsonderwijs in het voortgezet onderwijs.
SLO heeft overzichten 'Leerlijnen landelijke kaders' gemaakt voor havo/vwo en vmbo waarop per vak en per leergebied te zien is, welke doorlopende lijn er is vanuit de kerndoelen in het primair onderwijs, via onderbouw naar de examenprogramma’s in de bovenbouw.
Deze pagina bevat verwijzingen naar de kerndoelen en eindtermen en bijbehorende downloads voor bewegingsonderwijs in alle onderwijstypen.
Hier lees je meer over een samenhangende volgsystematiek om de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van bewegingsonderwijs en sport te toetsen en te volgen.
In de traditie van de lichamelijke opvoeding is ten aanzien van toetsen en beoordelen te veel aandacht uitgegaan naar het beoordelen van het prestatieniveau op het gebied van de bewegingsvaardigheid van de leerlingen. Bewegingsonderwijs moet leerlingen helpen een verstandige en positieve keuze te maken voor 'zelfstandige, verantwoorde, perspectiefrijke en blijvende deelname aan de bewegingscultuur'. Een bepaalde mate van bewegingsbekwaamheid is daarvoor onontbeerlijk, zeker. Dus wordt een belangrijk deel van de onderwijstijd besteed aan het zich beter eigen leren maken van een breed scala aan bewegingsactiviteiten. Zeker in bovenbouw vo is het echter minstens zo belangrijk dat de leerling zichzelf afvraagt wat voor hem of haar verantwoorde en perspectiefrijke deelname aan bewegingscultuur inhoudt. Deels gaat het daarbij om het leggen van dat verband via reflectie.