Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Zet vijf bevlogen en ervaren docenten van vier deelnemende scholen aan de Pilot praktijkgerichte programma’s bij elkaar en je krijgt een warm bad dat overstroomt van enthousiasme met oog voor de leerling. “Het praktijkgerichte programma (PGP) is een fantastische en vernieuwende vorm van onderwijs. Ik merk dat het ontzettend veel met leerlingen doet. Deze manier van leren motiveert leerlingen en docenten."
Theater De Muze in Noordwijk wil graag een jonger publiek aantrekken maar hoe kunnen ze dat het beste aanpakken? Niet een commercieel adviesbureau, maar havo-4 van het Northgo College in Noordwijk gaat deze vraag beantwoorden. Het is het tweede project in de pilot van het nieuwe praktijkgerichte programma voor de havo waar deze school aan meedoet. Een impressie van de werkvloer.
Geesje van Slochteren werkt als curriculumontwikkelaar bij SLO. Daar houdt ze zich bezig met het versterken van het denken en handelen op het gebied van curriculumvraagstukken in de schoolpraktijk. SLO doet dat door met partners kennis op het gebied van curriculum te ontwikkelen en te delen. Dat er steeds meer behoefte is aan curriculumexpertise in het veld is duidelijk merkbaar, zeker met de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma's die gaande is en de ontwikkeling van praktijkgerichte programma's in het vmbo.
Regionale scholengemeenschap ’t Rijks in Bergen op Zoom heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met de invulling van praktijkgerichte programma’s (pgp) voor het vmbo, in nauwe samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven in de regio. Naast Technologie en Toepassing (T&T) biedt de school Techniek en Innovatief Vakmanschap (TIV) aan voor tl-leerlingen. ’t Rijks-docenten Peter Vroon en Alinda Koopman vertellen over hun ervaringen.
Met deze nieuwe SLO context willen we je inspireren om aan de slag te gaan met het curriculum en samen met collega's je eigen (leer)plan te trekken.
Je leest onder andere over curriculumontwikkeling op school: doelgerichte keuzes maken voor goed onderwijs, aan de slag gaan met basisvaardigheden, de actualisatie van de examenprogramma's, de praktijkgerichte programma's en over digitale geletterdheid in het curriculum.
“Hier doe je het voor als leraar, dit maakt lesgeven zo leuk en zinvol!” Dat zeggen docenten Gerda van Dijk en Sabrine Zwijsen als ze zien dat hun mavoleerlingen enthousiast en gemotiveerd werken aan praktijkopdrachten. En er meer van leren dan ze misschien beseffen. Een inspirerend gesprek over de aanpak van het Tessenderlandt, een van de 140 pilotscholen die een praktijkgericht programma als onderdeel van de nieuwe leerweg in het vmbo ontwikkelen.
Artikel uit SLO Context VO april 2022
Een spannende ochtend begin februari voor zes havo-leerlingen van de Copernicus in Hoorn. Voor opdrachtgever Schouten Techniek gaven ze hun afsluitende presentatie in het licht van het praktijkgericht programma Technologie.
Hoe gaan leerlingen en docenten aan de slag met het praktijkgerichte programma Maatschappij? Op het Christelijk Lyceum Delft is dat al goed te zien. Docent Koen van Duijn doet verslag.
Verbreden, verdiepen, verbinden. Het klinkt misschien abstract, maar het zijn kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo. Dat zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het vernieuwende onderwijsprogramma ontwikkelen. Samen met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen in een dynamisch en spannend proces.
Artikel uit SLO Context VO juni 2021