Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Havo-scholen die deelnemen aan het doorontwikkeltraject krijgen financiële middelen om de praktijkgerichte programma’s vorm te geven en om dit te verduurzamen in de school. Hiervoor is in het voorjaar van 2023 een subsidieregeling (pdf, 608 kB) uitgewerkt. Op de site van DUS-I staat meer informatie over wanneer en hoe een havo-school zich hiervoor kan aanmelden.
De ontwikkeling van de praktijkgerichte programma’s (pgp’s) sluit aan bij een breder gedragen wens havisten te motiveren door praktischer onderwijs aan te bieden.
Mocht jouw school komend schooljaar aan de slag willen gaan met een tweede programma (bijvoorbeeld Technologie naast Maatschappij) of bijvoorbeeld naast of in plaats van de kleine variant een praktijkgericht programma in de grote variant aan willen bieden, dan is dat mogelijk binnen de subsidie die je voor het praktijkgerichte havo hebt ontvangen. Geef dit soort wijzigingen door aan DUS-I via phavo@minvws.nl. Dan ontvang je tijdig een ontheffing om het andere programma of variant als schoolexamenvak aan te bieden vanaf het schooljaar 2024-2025.
De invoering van praktijkgerichte examenvakken in het havo betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. Elke school dient zelf de vertaalslag te maken van een examenprogramma naar een onderwijsprogramma. De onderwijsprogramma’s en leermiddelen moeten op schoolniveau worden uitgewerkt, een vaksectie wordt samengesteld, de onderwijsorganisatie wordt aangepast, PTA’s worden uitgewerkt, schoolexamens worden ontwikkeld en docenten worden bijgeschoold etc. Op diverse scholen vraagt de invoering praktijkgericht programma havo om aanpassingen in de inrichting en inventaris van de school. Deze vertaling kent niet alleen schoolinterne aspecten, maar vraagt ook om afstemming met andere scholen in de regio, vervolgonderwijs en arbeidsmarkt.
In de pilots voor gl-tl en het havo wordt gekeken of dit haalbaar is. Dat lijkt realistisch te zijn, zeker wanneer scholen in de regio onderling samenwerken. Ook kan worden samengewerkt met het vervolgonderwijs in de regio. Scholen die praktijkgerichte programma’s aanbieden wordt geadviseerd vroeg te starten met het opbouwen van een netwerk en/of aansluiting te zoeken bij bestaande netwerken in de regio. Samenwerken met bedrijven is een groeiproces waarbij scholen klein kunnen beginnen en langzaam stappen zetten naar meer levensechte opdrachten.
SLO werkt samen met ontwikkelscholen om de examenprogramma’s inhoudelijk aan te scherpen en te verbeteren.