Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De ontwikkeling van de praktijkgerichte programma’s (pgp’s) sluit aan bij een breder gedragen wens havisten te motiveren door praktischer onderwijs aan te bieden.
Verbinden, verdiepen, verbreden. ‘Dat zijn dé kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo,’ zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het onderwijsprogramma ontwikkelen. Met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Ja. Het praktijkgerichte programma wordt gezien als regulier examenvak binnen het vakkenpakket van de havist. Hier geldt dus ook gewoon het doorstroomrecht naar het vwo. Houd er rekening mee dat een leerling met een praktijkgericht programma die doorstroomt vanuit het havo mogelijk een examenvak minder heeft gevolgd dan dat het in het vwo zal moeten doen. Maatwerk is in dat geval gewenst, maar dat is afhankelijk van de wijze waarop je dit vak in de school hebt neergezet.
136 scholen in Nederland pionieren om een praktijkgericht programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo te ontwikkelen. Op het Vak College Hillegersberg doen ze dat op z’n Rotterdams: de school heeft een VCH store, een winkel waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken aan opdrachten uit de buurt. Kelly Nolles, docent D&P en Marloes Warnar, curriculumontwikkelaar SLO, vertellen in een tweegesprek over de essentie van het nieuwe praktijkgerichte programma.
Artikel Van Twaalf tot Achttien, nr. 10, december 2021
De invoering van praktijkgerichte examenvakken in het havo betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. Elke school dient zelf de vertaalslag te maken van een examenprogramma naar een onderwijsprogramma. De onderwijsprogramma’s en leermiddelen moeten op schoolniveau worden uitgewerkt, een vaksectie wordt samengesteld, de onderwijsorganisatie wordt aangepast, PTA’s worden uitgewerkt, schoolexamens worden ontwikkeld en docenten worden bijgeschoold etc. Op diverse scholen vraagt de invoering praktijkgericht programma havo om aanpassingen in de inrichting en inventaris van de school. Deze vertaling kent niet alleen schoolinterne aspecten, maar vraagt ook om afstemming met andere scholen in de regio, vervolgonderwijs en arbeidsmarkt.
In de pilots voor gl-tl en het havo wordt gekeken of dit haalbaar is. Dat lijkt realistisch te zijn, zeker wanneer scholen in de regio onderling samenwerken. Ook kan worden samengewerkt met het vervolgonderwijs in de regio. Scholen die praktijkgerichte programma’s aanbieden wordt geadviseerd vroeg te starten met het opbouwen van een netwerk en/of aansluiting te zoeken bij bestaande netwerken in de regio. Samenwerken met bedrijven is een groeiproces waarbij scholen klein kunnen beginnen en langzaam stappen zetten naar meer levensechte opdrachten.
Voor havo ontwikkelt SLO in samenwerking met scholen een praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M), een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) en de praktijkroute havo-educatie.
In samenwerking met scholen ontwikkelen we praktijkgerichte examenprogramma’s voor havo. Pilotscholen beproeven het praktijkgericht programma Maatschappij (pgp-M) en een praktijkgericht programma Technologie (pgp-T) in een grote en kleine variant.