Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In dit rapport beschrijft de Onderwijsinspectie resultaten van een onderzoek Reken- en wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen.
Dit rapport laat de bijdrage van wiskunde aan de economie zien en kijkt naar de toekomst.
Uit (inter)nationaal onderzoek blijkt dat een groot deel van de leerlingen in het reguliere basisonderwijs het fundamentele 1F-niveau behaalt. Te weinig leerlingen halen het 1S-niveau. De S, die staat voor streefniveau, zou het standaardniveau moeten zijn.
Verschillende publicaties geven aanvullende informatie over de scores op de F- en S-niveaus uit het referentiekader. Bijvoorbeeld het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs. En het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onderwijsraad.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
De Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde is verspreid op alle scholen in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. In de reflectiewijzer staan ook richtinggevende vragen over het F- en S-niveau.
Conclusie van dit rapport is dat er is geen aantoonbare relatie is tussen de gebruikte didactiek en de rekenvaardigheid van kinderen.
Om zicht te krijgen op het leermiddelengebruik en om een beargumenteerd keuzeproces van leermiddelen te stimuleren, monitort SLO de wijze waarop leraren en leidinggevenden in het Nederlandse onderwijs omgaan met leermiddelen.
Voor de factsheet basisvaardigheden taal-Nederlands hebben we gebruik gemaakt van bronnen
Informatie over publicaties op het gebied van digitale geletterdheid van SLO en van andere instanties.