Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Revisie van de leerlijnen Nederlands als sterke vreemde taal voor Sint Eustatius en Saba.
Leerlijn tot en met niveau 2F voor het onderwijs in het schoolvak Papiamentu in het primair, secundair en beroepsonderwijs op Bonaire. Taal: Nederlands.
Beschrijving van de referentieniveaus voor het schoolvak Papiamentu. Taal: Papiamentu.
Beschrijving van de referentieniveaus voor het schoolvak Papiamentu. Taal: Nederlands.
Leerlijn tot en met niveau 2F voor het onderwijs in het schoolvak Papiamentu in het primair, secundair en beroepsonderwijs op Bonaire. Taal: Papiamentu.
Leerlijn tot en met niveau 4F voor het onderwijs in het schoolvak Papiamentu in het primair, secundair en beroepsonderwijs op Bonaire. Taal: Papiamentu.
Leerlijn tot en met niveau 4F voor het onderwijs in het schoolvak Papiamentu in het primair, secundair en beroepsonderwijs op Bonaire. Taal: Nederlands.
In maart 2021 verscheen Peil.Schrijfvaardigheid, het rapport van de Onderwijsinspectie over het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid (2018-2019) in het (speciaal) basisonderwijs. De resultaten geven onder andere een goede inkijk in de alledaagse lespraktijk van het schrijfonderwijs in het (speciaal) basisonderwijs. SLO'er Anke Herder schreef een artikel over het peilingsonderzoek voor het nieuwste nummer van Tijdschrift Taal waarin ze ook verwijst naar handvatten voor goed schrijfonderwijs.
Artikel uit Tijdschrift Taal, 2022, jaargang 12, nummer 20.
In dit artikel bespreekt oud-SLO'er Marc den Elzen het beoogde doel van de vernieuwing van het vak M&O in bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid. Daarbij neemt hij het rapport van de vakvernieuwingscommissie als basis. Wat was en is de missie van de vakvernieuwing? Of wel:
wat is met de vernieuwing beoogd? En wanneer is deze missie geslaagd?
Uit (inter)nationaal onderzoek blijkt dat een groot deel van de leerlingen in het reguliere basisonderwijs het fundamentele 1F-niveau behaalt. Te weinig leerlingen halen het 1S-niveau. De S, die staat voor streefniveau, zou het standaardniveau moeten zijn.
Verschillende publicaties geven aanvullende informatie over de scores op de F- en S-niveaus uit het referentiekader. Bijvoorbeeld het rapport Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs. En het rapport Taal en rekenen in het vizier van de Onderwijsraad.
Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde
De Reflectiewijzer Rekenen-Wiskunde is verspreid op alle scholen in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Het instrument helpt schoolteams om in gesprek te gaan over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. In de reflectiewijzer staan ook richtinggevende vragen over het F- en S-niveau.