Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Een toetsmatrijs is een tabel waarin wordt aangegeven hoe de opgaven van een toets worden verdeeld.
Leerlingen moeten dus de opbouw van een tekst doorzien, het schrijfdoel van de auteur kunnen noemen, het hoofdonderwerp en de hoofdgedachte van een tekst kunnen aangeven of een globale samenvatting kunnen maken en een oordeel kunnen geven over de tekst. Het samenvatten van teksten wordt niet gevraagd van leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg.
Op deze pagina's vindt je informatie over het vak Frans en de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.
Daniela Fasoglio is curriculumontwikkelaar en vakspecialist moderne vreemde talen. Ze werkt onder andere aan vraagstukken rondom het Europees Referentiekader (ERK), het belang en de functie van talen in de samenleving en de invulling van talencurricula in het onderwijs.
Leesgesprekken zijn gesprekken over lezen die je als leraar voert met individuele leerlingen of met (kleine) groepjes leerlingen.
Hier vind je fragmenten uit leesgesprekken. De uitgekozen fragmenten illustreren de leesontwikkeling van kinderen.
Leesvoorkeuren ontwikkelen zich bij kinderen individueel, thuis, op school, in de bibliotheek. Een ruim aanbod, zowel fysiek als in activiteiten, beïnvloedt de leesvoorkeur van kinderen. Behalve belangstelling van een kind is ook de techniek van het lezen van invloed op de leesvoorkeur.
Voor succes in het vervolgonderwijs is een goede taalvaardigheid een belangrijke voorwaarde. Scholen kunnen het onderwijsprogramma voor Nederlands in vmbot-gtl het best versterken door het meer te richten op het bereiken van een goede functionele taalvaardigheid.