Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In dit rapport beschrijft de Onderwijsinspectie resultaten van een onderzoek Reken- en wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen.
Conclusie van dit rapport is dat er is geen aantoonbare relatie is tussen de gebruikte didactiek en de rekenvaardigheid van kinderen.
In november 2022 overhandigde de vakvernieuwingscommissie de conceptexamenprogramma’s wiskunde vmbo aan het ministerie van OCW.
De teams Nederlands en rekenen en wiskunde verkennen hoe het Referentiekader Taal en Rekenen zich verhoudt tot de conceptkerndoelen. Er volgt een advies over de toekomst van het Referentiekader voor het primair en voortgezet onderwijs.
Door in andere vakken zichtbaar gebruik te maken van rekenen en wiskunde, wordt voor leerlingen duidelijker hoe je met rekenen-wiskunde bezig kunt zijn en hoe breed de mogelijkheden zijn. Bij vrijwel alle vakken zijn er mogelijkheden om rekenen-wiskunde (expliciet) te gebruiken.
Rekenen in andere vakken
Wat komt er bij kijken om binnen de school het rekenonderwijs bij verschillende vakken onder te brengen? Wat zijn de aandachtspunten? Met Rekenen in andere vakken bieden we een overzicht van werkwijzen en voorbeelden om met dit thema aan de slag gaan. De informatie is bedoeld voor (reken)coördinatoren, schoolleiding en betrokken docenten die zich inzetten om rekenen en wiskunde te verbinden met andere vakken.
Samenhang rekenen-wiskunde met ander leergebieden
Andere leergebieden bieden vaak realistische en authentieke contexten om rekenen en wiskunde toe te passen. Hoe meer contexten betekenis hebben voor leerlingen, des te meer betekenis krijgen rekenen en wiskunde voor hen. De SLO-webpagina’s over samenhang met andere leergebieden geven bredere informatie en achtergronden over verschillende aspecten van het verbinden van rekenen en wiskunde met andere onderwijsactiviteiten.
Vakoverstijgend rekenen in 3 havo-vwo (vo)
Veel leerlingen in leerjaar 3 hebben moeite met basisrekenenvaardigheden, zoals rekenen met procenten en verhoudingen. Het project Vakoverstijgend Rekenen biedt gratis lesmateriaal voor de vakken wiskunde, natuurkunde, economie en scheikunde. De aanpak van dit project is erg overzichtelijk (gebaseerd op de verhoudingstabel), waardoor leerlingen snappen wat ze aan het berekenen zijn. Die aanpak blijkt in veel situaties goed te werken, en als meerdere vakken dezelfde aanpak gebruiken krijgen leerlingen in 3 havo-vwo meer plezier in rekenen, en worden de resultaten beter. Het doel van het project is dat alle leerlingen rekenniveau 3F halen.
Er bestaan verschillende netwerken voor rekenen en wiskunde waar kennis, informatie en ervaringen worden gedeeld en uitgewisseld om elkaar en vooral het reken-wiskundeonderwijs op scholen te versterken.
De Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van RekenWiskundeOnderwijs (NVORWO) richt zich vooral op goed reken-wiskundeonderwijs in het basisonderwijs en op de Pabo's. Naast de jaarlijkse NVORWO-studiedag organiseert en ondersteunt zij landelijk verschillende rekenactiviteiten, bijvoorbeeld netwerken voor rekencoördinatoren. Volgens Bartjens, het vaktijdschrift voor reken-wiskundeonderwijs, is een orgaan van de NVORWO.
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) organiseert studiedagen, conferenties en een jaarvergadering voor wiskundeleraren uit alle sectoren van het voortgezet onderwijs en het mbo en hbo.
De Nationale Rekencoördinator Dag (NRCD) wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit Utrecht.
In het artikel Samen sterker – Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren uit Volgens Bartjens lees je meer over de netwerken van rekencoördinatoren.
Beschrijving van de onderwijsdoelen voor de bovenbouw havo en vwo voor het vak wiskunde A, B, C en D