Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Om rekenwiskundige informatie die je in het dagelijks leven tegenkomt naar waarde te kunnen schatten, is het handig om een set referentiegegevens paraat te hebben. In een online werkgroep op de Panama-conferentie 2021 gingen deelnemers, en van sommigen ook hun kinderen, op zoek naar hun eigen persoonlijke referentiegegevens. In dit artikel geven we een impressie van de werkgroep en schetsen we ons idee voor een referentiematentoolkit voor basisschoolleerlingen.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Leerlingen doorzoeken het lokaal nauwkeurig. Kasten worden uitgepakt en opbergboxen verschoven. Soms roept een kind: ‘Is dit nu een driehoek of toch een piramide?’ of ‘Heeft al iemand een kubus gevonden?’. ‘Hoe praat een rechthoek eigenlijk?’ en ‘Wat voor karakter heeft een cirkel? Is die lief of juist een stiekemerd?’
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Uit de nieuwe rubriek "Volgens het boekje". Optellen en aftrekken vind ik twee handen op één buik. Als je een optelling weet, bijvoorbeeld 4 + 3 = 7, kun je de bijbehorende aftrekking ervan afleiden: 7 - 3 = 4.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40, nummer 5.
Marc van Zanten onderzocht in zijn promotieonderzoek de bijdrage die Nederlandse reken-wiskundemethodes leveren aan de opportunity-to-learn die basisschoolleerlingen wordt geboden. Hiertoe werden achttien huidige en vroegere methodes geanalyseerd op drie aspecten: de aangeboden leerinhoud, de gestelde prestatieverwachtingen, en de manieren waarop het leren wordt ondersteund. De bevindingen laten zien dat methodes verschillen op alle drie aspecten en in hun overeenstemming met het wettelijk vastgestelde beoogde curriculum.
Artikel uit Volgens Bartjens, jaargang 40 nummer 5
In 2024 gebeurt er veel rondom het landelijk curriculum. ’Er wordt hard gewerkt aan nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s waarmee we scholen en leraren meer richting, helderheid en focus geven. SLO ondersteunt leraren met kennis en handreikingen bij het realiseren van goed onderwijs’ aldus Sanne Tromp, directeur kennis en innovatie van SLO.
Naast wiskundige kennis en vaardigheid is het belangrijk dat leerlingen leren wiskundig te denken. Wat is dat? En hoe leren ze dat? Daarover kun je hier meer lezen.
Dit thema gaat over hoe je samenhang van rekenen/wiskunde met andere leergebieden kunt vormgeven en wat daarbij komt kijken.
In dit nieuwsbericht lees je de reactie van SLO op De Staat van het Onderwijs 2024
De 41e Panama-conferentie over reken-wiskundeonderwijs vindt plaats op donderdag 1 en vrijdag 2 juni 2023 in Woudschoten hotel- en conferentiecentrum in Zeist. Het thema: rekenen-wiskunde in verbinding.
SLO'ers Stanja Oldengarm en Marc van Zanten geven hier een presentatie over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde.