Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Conceptexamenprogramma beschrijft voor wiskunde 1 vmbo kaderberoepsgerichte leerweg domeinen, subdomeinen en eindtermen.
De conceptexamenprogramma's voor wiskunde 1 en 1,2 vmbo beschrijven domeinen, subdomeinen en eindtermen. Dit is een bijbehorende toelichting.
Overzicht van evaluatie-onderzoeken i.v.m. de invoering van vernieuwde examenprogramma's in vmbo, havo en vwo
Uit verschillende onderzoeken en uit de praktijk komen aanpakken naar voren die effectief blijken bij te dragen aan basisvaardigheden.In onderstaande publicatie vind je hier concrete voorbeelden van.
Leer ze rekenen (po)
In het boek Leer ze rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs staan 25 kernpublicaties uit (internationaal) onderzoek over rekenen en rekenonderwijs centraal. De inzichten uit onderzoek naar het leren rekenen in alle fasen van het basisonderwijs en de verschillende domeinen van rekenen zijn toegankelijk beschreven voor de leerkracht. Bij elke publicatie is een koppeling naar de onderwijspraktijk gemaakt met praktische tips en concrete suggesties.
Bij rekenen-wiskunde zijn zowel vaardigheden, kennis als inzichten belangrijk. De vaardigheid van het kunnen uitvoeren van bewerkingen als optellen en aftrekken zijn heel belangrijk, maar daar ligt ook weer basiskennis aan ten grondslag. Beiden zijn nodig om rekenen-wiskunde op de basisschool te kunnen leren én te kunnen gebruiken ook in andere vakken, in het vervolgonderwijs en in de maatschappij. Bij het werken aan de basisvaardigheden rekenen-wiskunde is het noodzakelijk om dit niet smal op te vatten en vooral ook aandacht te hebben voor essentiële inzichten. In een artikel over basisvaardigheden rekenen-wiskunde in Volgens Bartjens illustreren de auteurs wat er allemaal bij basisvaardigheden rekenen-wiskunde hoort.
Hier zijn didactische adviezen uitgewerkt voor het versterken van de basisvaardigheden rekenen-wiskunde.