Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Als Lissa Brugmans bij wereldoriëntatie de Tweede Wereldoorlog behandelt, geeft ze tegelijkertijd les in rekenen en taal. Haar leerlingen vinden deze manier van les krijgen geweldig: “Ze staan allemaal aan.” Ook Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-SLO'er, is groot voorstander van het aanbrengen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen. Met collega’s en het onderwijsveld heeft ze een stappenplan Kansen voor samenhang ontwikkeld waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Het programma bedrijfseconomie, ondernemerschap en financiële zelfredzaamheid (hierna: bedrijfseconomie) start in augustus 2018. Veel leerlingen zullen dit vak naast het vak economie volgen. Hoe kun je als docent/vaksectie deze twee vakken zo op elkaar afstemmen dat ze daar maximaal profijt van hebben? Hoe kunnen de twee vakken vanuit onderlinge afstemming het economisch bewustzijn van leerlingen gezamenlijk versterken, zodat ze aan het einde van het voortgezet onderwijs een duidelijk economisch cv hebben. En wat betekent dat dan voor de leerling die slechts één van de twee vakken volgt?
Artikel uit het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs
Het domein Natuur en Technologie in de onderbouw van havo/vwo van het Zuyderzee Lyceum in Emmeloord kenmerkt zich door integraal onderwijs.
Via dit ontwerpprincipe kun je taaldomeinen vakinhoudelijk met elkaar verbinden door een gemeenschappelijke focus van instructie te kiezen in één of meer taaldomeinen.
Uit onderzoek blijkt dat het effectief is om de verschillende taalvaardigheden te onderwijzen. Het vakportaal Nederlands helpt leerkrachten straks op weg.
Hier vind je informatie over samenhang binnen en buiten het leergebied Kunst en Cultuur.
Taalvaardigheden versterken elkaar. De ontwikkeling van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid is namelijk nauw met elkaar verweven. Mondelinge taalvaardigheid vormt de basis voor schriftelijke taalvaardigheid. De lees- en schrijfvaardigheid van leerlingen vergroot je dus door ook een koppeling te maken met mondelinge taalvaardigheid.
Ook lees- en schrijfvaardigheid versterken elkaar. Zo vergroot schrijven de leesvaardigheid van leerlingen, bijvoorbeeld door te schrijven over de teksten die je leest. Andersom vergroot lezen de schrijfvaardigheid, bijvoorbeeld door leerlingen een instructieve tekst te laten bestuderen en ze vervolgens zelf een instructie te laten schrijven.
Hieronder vind je concrete handreikingen voor samenhang tussen lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid
po
Leren schrijven met peer response en instructie in genrekennis
In deze leerlijn schrijven voor de basisschool komen ook de taaldomeinen lezen en mondelinge taal aan bod. Met deze concreet uitgewerkte lessenseries voor de midden- en bovenbouw (groep 4-8) werken je leerlingen dus niet alleen aan hun schrijfvaardigheid, maar ook aan hun lees- en mondelinge taalvaardigheid.
Meer informatie over hoe je taaldomeinen expliciet met elkaar kunt verbinden in het basisonderwijs vind je hier. Taaldomeinen in samenhang
vo
Wil je weten hoe je je schrijfonderwijs betekenisvoller en uitdagender kunt maken voor je leerlingen? Zoek je voorbeelden van geïntegreerde lees- en schrijfopdrachten? Bekijk dan deze special schrijfonderwijs en toetsing bij Engels en Nederlands voor informatie, praktische handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden.
Een mooi voorbeeld (pdf, 356 kB) van een geïntegreerde lees- en schrijfopdracht voor de bovenbouw vmbo. De leerlingen lezen en gebruiken bronnen voor een zakelijke e-mail. Op deze pagina vind je voor de onderbouw vo meer lesideeën en uitgewerkte voorbeelden.
Het leerplankader kunstzinnige oriëntatie biedt houvast bij de invulling en borging van het curriculum voor kunstzinnige oriëntatie op scholen.
Ook in het po worden vak- en taaldoelen gelijktijdig ontwikkeld via contextrijk onderwijs: vol interactie en met taalsteun. Dit thema biedt informatie over bronnen en lesvoorbeelden.