Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Burgerschapsonderwijs op basisscholen wordt minder vrijblijvend, als het aan de overheid ligt. Het nieuwe wetsvoorstel wil dat scholen burgerschap planmatig in hun lesaanbod verwerken. "Daarbij gaat het om een versterking van het burgerschapsonderwijs”, legt leerplanontwikkelaar Annette van der Laan uit. "Scholen doen al veel, maar nog niet allemaal even plan- en doelmatig." Er wordt ingezet op twee trajecten: aanscherping van de wet en een curriculumherziening.
Artikel uit Tangram Magazine 2020 - 2021
Hoe zorg je voor een sterk curriculum dat aansluit bij de behoeften van leerlingen en de identiteit van de school? Geesje van Slochteren en Jacquelien Bulterman vinden dat leraren een cruciale rol spelen bij curriculumontwikkeling.
Ze pleiten voor hun vakmanschap en betrokkenheid.
Curriculumontwikkeling is een continu proces. Om scholen daarbij nog beter te ondersteunen biedt SLO ontwikkelkaarten. Door vragen op
de kaarten te selecteren en te beantwoorden werk je toe naar een tijdlijn met activiteiten. Dat maakt het gemakkelijk om gestructureerd en in korte tijd het schoolcurriculum of onderdelen daarvan te vernieuwen en te verbeteren.
“Scholen hebben al sinds 2006 de verplichting om in het curriculum aandacht te geven aan aspecten van burgerschap. Nu de burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt wordt, zullen zij echt een stevige plek in hun onderwijsprogramma moeten inruimen.” SLO’ers Alderik Visser en Coen Gelinck zijn blij met de aanscherping. Beiden stonden jarenlang voor de klas en zijn nauw betrokken bij de curriculumontwikkeling voor burgerschapsonderwijs.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien mei 2021
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt scholen extra mogelijkheden om vertragingen door de coronacrisis in te halen en achterstanden bij leerlingen op de langere termijn te voorkomen. Maar hoe bepalen schoolleiders en leraren de juiste interventies? ‘Kijk of er sprake is van achterstanden of vertraging en durf vervolgens keuzes te maken in het curriculum’ is de kern van het advies van SLO. Om scholen en leraren bij passende keuzes voor hun school en hun leerlingen te ondersteunen, heeft SLO haar handreikingen en relevante tools gebundeld op www.slo.nl/npo.
Artikel van Prima Onderwijs
Is het aan de slag gaan met een schooleigen curriculum lastig? Misschien in eerste instantie, maar door als team samen te werken, de tijd te nemen én vooral met elkaar in gesprek te gaan, krijg je eigenaarschap over het curriculum op jouw school. Dat laten de scholen zien die al eerder deze stap namen. Als uitgangspunt voor de nieuwe aanpak maken scholen in het primair onderwijs gebruik van aanbodsdoelen.
Leerlingen hebben uiteenlopende interesses. Hierbij aansluiten is goed voor hun motivatie. Ze voelen zich meer betrokken en verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit vraagt om een breed onderwijsaanbod op school, waaruit leerlingen kunnen kiezen. Daar ligt een belangrijke taak voor de school. Wat ga je doen en wat ga je laten? In deze special laten scholen in po en vo zien welke afwegingen ze maken in hun curriculum.
Het gaat niet goed met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Eén waarschijnlijke verklaring hiervoor is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs vanuit wetenschappelijk oogpunt nogal verouderd is. In dit tweede artikel van een tweeluik wordt de didactisch-inhoudelijke aanpak van leestaken in leergangen Nederlands geanalyseerd – een analyse die ook voor de leesles bij de moderne vreemde talen zeer relevant kan zijn. Moeten leerlingen niet eens wat anders doen dan steeds weer vragen beantwoorden bij één smaakvolle tijdschrifttekst?
Artikel uit Levende Talen Magazine 2021, nummer 2