Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Wanneer geregeld functionele taaltaken worden uitgevoerd, zullen leerlingen beter begrijpen waarom ook de losse, ‘schoolse’ opdrachten nodig zijn.
Hier vind je allerlei uitwerkingen voor de vakken Nederlands, Engels en andere moderne vreemde talen.
Voor het vmbo geldt dat de exameneenheid Schrijfvaardigheid vergeleken kan worden met de omschrijving van het referentiekader taal voor schrijven op 2F.
Om van leerlingen goede schrijvers in het Nederlands en in het Engels te maken, is het belangrijk om een schrijfopdracht binnen een lessenserie aan te bieden
Basisvaardigheden taal zijn de taalvaardigheden die leerlingen als basis nodig hebben om te functioneren in het (vervolg)onderwijs en de samenleving. Het gaat om lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid.
Via dit ontwerpprincipe kun je taaldomeinen vakinhoudelijk met elkaar verbinden door een gemeenschappelijke focus van instructie te kiezen in één of meer taaldomeinen.
Deze exameneenheid geldt voor alle leerwegen, moet getoetst worden op het schoolexamen en kan bij het examineren van alle taalvaardigheden meegenomen worden in de beoordeling.
Het vergroten van samenhang binnen het taalonderwijs op de basisschool door taaldomeinen expliciet met elkaar te verbinden.
Genredidactiek staat voor een onderwijsaanpak waarin leerlingen systematisch vertrouwd gemaakt worden met de communicatieve en conceptuele werking van teksten. Het uiteindelijk doel is dat leerlingen zelfstandig alle onderwijsrelevante teksttypen kunnen lezen en schrijven.