Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Kerndoelen worden vastgesteld voor het primair onderwijs op het niveau van eind groep 8 en voor het voortgezet onderwijs op het niveau van einde onderbouw. Er is een verbijzondering van reguliere kerndoelen voor het speciaal onderwijs (so). Kerndoelen zijn vastgelegd in wet- en regelgeving (AMvB). Kerndoelen zijn de formele opdracht van de overheid aan de school en zijn bedoeld als instrument voor curriculum- en onderwijsontwikkeling. De geactualiseerde kerndoelen beschrijven waar leerlingen mee in aanraking moeten komen, welke inspanning er van hen wordt verwacht met het oog op kennis en ervaringen en wat ze uiteindelijk moeten beheersen. Kerndoelen beschrijven geen leerstof per schooljaar en schrijven geen vorm van pedagogiek, didactiek of onderwijstijd voor.
Het is belangrijk om toetsing en leeractiviteiten goed af te stemmen op de leerdoelen.
In je onderwijs ga je uit van leerdoelen. Dat is je vertrekpunt. Je weet wat je leerlingen aan het einde van een schooljaar of periode moeten kennen en kunnen. Op basis daarvan bepaal je je leerdoelen. Vervolgens bedenk je op welke manier je gaat beoordelen of je leerlingen de leerdoelen hebben behaald. En je denkt na over hoe je zicht krijgt op het leerproces van je leerlingen. Tenslotte bepaal je welke activiteiten leerlingen helpen bij het bereiken van de leerdoelen. Dat noemen we constructieve afstemming.
Constructieve afstemming
Het verschil is tussen formatief evalueren
en summatief beoordelen
Hieronder vind je concrete handreikingen voor toetsing.
po
Formatief evalueren in het primair onderwijs
In deze publicatie lees je wat formatief evalueren inhoudt en hoe je het kunt toepassen in je onderwijs. Ook vind je er voorbeelden uit de praktijk.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie
- Het schrijven (pdf, 629 kB) van een beschouwing bij een kunstwerk voor het project ‘Expositie in de School’ in groep 7.
- Aan de slag met vloeiend lezen (pdf, 531 kB) in groep 3.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren in het primair onderwijs.
vo
Formatief evalueren (special)
Een bewaarnummer (pdf, 6.7 MB) vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor het vmbo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken)
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven)
- Een e-mail (pdf, 98 kB) voor de beroepenmarkt (schrijven)
e-mail - Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij teksten (lezen)
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en het vmbo
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor havo/vwo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken)
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven)
- Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij een verzameling teksten rondom een thema.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en havo/vwo
Kennisclips over leesonderwijs
Op welke manier kun je grondig leesbegrip van leerlingen toetsen? Joyce Gubbbels van het Expertisecentrum Nederlands legt het uit in deze video. Aan de hand van de bijbehorende reflectievragen kun je met je sectie in gesprek over het toetsen van leesbegrip.
Meer weten over formatief evalueren?
- Bekijk de animatie waarin je in een notendop meer leert over formatief evalueren.
- Kijk op formatiefevalueren.slo.nl.
Het project Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) bevat samenvattingen van onderzoekspublicaties van 1969 tot nu naar taal in het basisonderwijs, naar Nederlands in het voortgezet of secundair onderwijs, en naar NT2 in het volwassenenonderwijs. De publicaties zijn te downloaden.
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
Impressie van de sessie van het Landelijk Netwerk Taal met als thema ‘De taaldomeinen onderzocht’, 15 april 2021, door Rianne de Wit.
Schrijfvaardigheid wordt in het eindexamenprogramma opgenomen in Domein D, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen twee subdomeinen.
Het Landelijk Netwerk Taal wil graag aandacht geven actuele ontwikkelingen die relevant zijn bij het ontwikkelen en uitvoeren van taalonderwijs en -beleid op school. Daarom vragen we ook regelmatig wetenschappers om hun recentelijk verkregen onderzoeksresultaten naar schrijven, mondelinge taalvaardigheid, leesbevordering met ons te delen.