Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Geef aan het begin of het einde van de les de leerlingen onderstaande afbeelding met de opdracht in twee of drie minuten zoveel mogelijk op te schrijven/ tekenen wat ze weten van het onderwerp. Dat kan heel algemeen geformuleerd (Schrijf alles op wat je weet over thema/onderwerp X) of met een specifieke vraag of stelling. Benadruk dat het geschrevene leesbaar moet zijn, maar dat het niet in eerste plaats gaat om de juiste spelling en interpunctie
Het taalonderwijs op de basisschool is vaak opgedeeld in losse onderdelen, zoals spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, schrijfvaardigheid en woordenschat. Maar het taal- en leesonderwijs worden motiverender en betekenisvoller voor je leerlingen als je taaldomeinen in samenhang behandelt. Door ook verbinding met andere leergebieden te maken, zoals wereldoriëntatie, zorg je voor duurzame kennis- en taalontwikkeling. In deze whitepaper vind je tips om doelgericht te werken aan meer samenhang in je (taal)onderwijs.