Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Op dinsdag 17 mei organiseerde het LNT een vragensessie rondom de opvang van vluchtelingkinderen in het basisonderwijs.
Op donderdag 21 maart 2024 organiseerde het LNT een netwerkdag over goede gesprekken in de klas.
Persoonlijk verslag van de bijeenkomst van het Landelijk Netwerk Taal op 26 januari 2021 over het leesonderwijs door stuurgroeplid Rianne de Wit.
Op 22 en 23 januari 2021 vond een online symposium plaats met als titel ‘problem posing for mathematically gifted children’. Veel lezingen gingen over hoe wiskundige problemen voor wiskunde-olympiaden worden ontwikkeld. SLO'er Suzanne Sjoers schreef een blog hierover.
Inclusief: een term die de meeste mensen kennen van de btw. Of van zinnen als: ‘zonnebril, nu inclusief brillenkoker!’ Het is je vast niet ontgaan dat de term ook van toepassing is op het onderwijs, namelijk bij ‘inclusief onderwijs’. ‘Inclusief’ is overigens al genuanceerd naar inclusiever onderwijs. Daar spreekt zowel optimisme als realisme uit, en dat spreekt me wel aan.
Een verslag van het webinar ‘Het ABC van Meertaligheid op de Basisschool’ georganiseerd door SLO, Nuffic en Erasmus+ op 16 februari.
Het kiezen van een nieuw kindvolgsysteem voor het jonge kind is sinds de afschaffing van schoolse toetsen voor kleuters meer en meer een fundamentele keuze geworden. Het kindvolgsysteem is de enige vorm van monitoring om de doorgaande lijn te volgen en aan de hand van verkregen gegevens een passend beredeneerd aanbod samen te stellen.
Uit een onderzoek van Hattie (2015) blijkt dat je als leraar meer leerrendement uit je lessen kunt halen wanneer leerlingen weten waar ze naar toe werken, waarom ze iets moeten leren en hoe ver ze zijn in het behalen van die doelen.