Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Jaarlijks komen er 150.000 unieke bezoekers op de ERK-website voor het Nederlandse onderwijs. Dat zijn voor het grootste deel leraren in het voortgezet onderwijs. Daniela Fasoglio en Marjon Tammenga zijn namens SLO verantwoordelijk voor de invulling en ontwikkeling van de website: “Sinds kort is ook de ERK-website grondig aangepast. Nieuw zijn twee informatieve video-animaties en een zoekinterface waarin gezocht kan worden op can do-beschrijvingen.”
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Sinds de spraakmakende documentaireserie Klassen staat het belang van het schooladvies weer bij iedereen op het netvlies. Hoe komt een goed advies tot stand? Wat kunnen scholen voor basis- en voortgezet onderwijs doen om leerlingen een vlotte start in het vo te laten maken? Daarover maakte SLO met OCW en zeven scholen de Handreiking Schooladvisering; een online brochure met informatie, tips en praktijkvoorbeelden. Een kijkje in de praktijk in Doetinchem en Rijswijk.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Annette van der Laan en Stephanie Kastelein van SLO starten straks een kerndoelentraject voor het (v)so. De huidige kerndoelen worden daarbij herzien en geactualiseerd. Dit moet leiden tot een goede aansluiting van het so op het vso, maar ook op het reguliere onderwijs. Hein Broekkamp vertelt hoe de Onderwijsraad inclusiever onderwijs voor zich ziet. Onderzoeker Anke de Boer schetst een aantal succesfactoren. En de Stichting Liz laat een mooi voorbeeld zien van inclusiever onderwijs.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
In samenspraak met het veld ontwikkelt SLO een nieuw, praktijkgericht programma voor de nieuwe samengevoegde leerweg in de vmbo-bovenbouw. Het programma is bedoeld om jongeren beter voor te bereiden op de keuze van de vervolgopleiding en op de manier van werken op mbo en havo. Leerplanontwikkelaar Monja Lize Antens is namens SLO verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de bijbehorende examenprogramma’s.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Bijna 20 procent van de Nederlandse leerlingen is onvoldoende financieel geletterd. Ze weten zich geen raad met phishing mail en hebben moeite met het lezen van een salarisstrook. Om hen voor te bereiden op een toekomst waarin zij weloverwogen financiële keuzes maken is het aanleren van financiële vaardigheden hard nodig. In deze special lees je bevindingen uit onderzoek en ervaringen met financiële educatie in het (voortgezet) onderwijs. Met in deze special een interview met Annette van der Laan over de vier themakaarten voor het praktijkonderwijs en vmbo bb/kb.