Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 4317
Ontleden 2.0 Opdracht: Analyseren 1. Inleiding In het reguliere grammaticaonderwijs richten de opdrachten zich vooral op het opsporen van woord- of zinsdelen aan de hand van bepaalde vuistregels. Denk aan het achterhalen van het onderwerp met de vuistregel: Stel de vraag: wie/wat + persoonsvorm?...
Behoort bij: Lesbrief Nederlands ontleden 20
1 april 2015
Wat ik graag wil vertellen Opdracht: Analyseren 1. Inleiding Presenteren is een belangrijke vaardigheid. Leerlingen dienen zich op een juiste wijze uit te drukken, waarbij hun presentatie goed is opgebouwd en de taal passend is. Deze les besteedt aandacht aan presentatievaardigheid. Op basis van...
Behoort bij: Lesbrief Nederlands Wat ik graag wil vertellen
1 april 2015
Wat vind jij ervan? Opdracht: Recensies lezen en schrijven 1. Inleiding Deze film voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen: de scenes waren langdradig, er zaten grappen in waar ik niet om kon lachen en het einde ik geloof niet dat ik ooit zo iets slechts heb gezien, nu weet ik nog niet hoe h...
Behoort bij: Lesbrief Nederlands Wat vind jij ervan
1 april 2015
Zo verstuurt u een WhatsApp! Opdracht: Analyseren, evalueren 1. Inleiding Een mobiele telefoon; niet meer weg te denken uit de broekzak van elke scholier. In deze opdracht kijken de leerlingen naar een voor hen veelal overbekende actie: een berichtje sturen via WhatsApp. Hen wordt gevraagd een h...
Behoort bij: Lesbrief Nederlands Zo verstuur je een WhatsApp
1 april 2015
Lesvoorbeeld wiskunde: Abstracter maken Variant a van deze opgave is een standaardvorm die gebruikt kan worden om het tekenen van grafieken te oefenen. De variant doet alleen een beroep op reproductieve vaardigheden. Als de leerling al bekend is met lineaire verbanden en de bijbehorende grafiek,...
Behoort bij: Lesbrief Wiskunde Abstracter maken
1 april 2015
Lesvoorbeeld wiskunde: Meer dan één manier In deze opgave moeten leerlingen eerst nadenken over de eigenschappen van lineaire vergelijkingen en dan een keuze maken voor criteria om ze in te delen. Daarmee vraagt de opgave om analyseren en creëren. Het gebruik van wiskundige begrippen vraagt om ev...
Behoort bij: Lesbrief Wiskunde Meer dan één manier
1 april 2015
Lesvoorbeeld wiskunde: Minder stappen In variant a wordt een leerling aan de hand genomen om de opgave stap voor stap op te lossen. Daardoor doet deze opgave geen beroep op hogere denkvaardigheden. In variant b is de tabel weggelaten uit de opgave en wordt alleen de laatste vraag gesteld. Hierdo...
Behoort bij: Lesbrief Wiskunde Minder stappen
1 april 2015
Proefwerkcijfers Opdracht: Evalueren. Hieronder staat een opdracht waarin van een leerling gevraagd wordt twee representaties van data met elkaar te vergelijken en op basis hiervan, door logisch redeneren, een conclusie te trekken, waarbij gebruik gemaakt wordt van gangbare wiskundige termen (vak...
Behoort bij: Lesbrief Wiskunde Proefwerkcijfers
12 maart 2015
Prooi en roofdier Opdracht: Evalueren. Hieronder staat een opdracht waarin van een leerling gevraagd wordt twee grafieken in één assenstelsel met elkaar te vergelijken en op basis van een logische redenering een conclusie te trekken. Hierbij zal een leerling gebruik moeten maken van gangbare wisk...
Behoort bij: Lesbrief Wiskunde Prooi en roofdier
12 maart 2015