Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Aan de systeemdynamica1 is een grafische modelleertaal ontleend, waarmee verbanden tussen grootheden kunnen worden gemodelleerd.
Bij modelleeromgevingen wordt onderscheid gemaakt tussen 'tekstgebaseerde' en 'grafische' omgevingen. In de leeromgeving Coach kan een model zowel in tekstmodus als in grafische modus opgesteld worden. Modellus accepteert wiskundige formules. SimSketch en Stagecast Creator zijn grafische modelleertools
Modelleren wordt in veel lesmethoden geïntroduceerd bij het onderwerp Kracht en Beweging.1 Leerlingen zijn door de lessen over kinematica bekend met bewegingen en de grafische weergave daarvan.
In dit model wordt de verticale val van een voorwerp met een grote luchtweerstand gemodelleerd. Een voorbeeld is de pluimbal ofwel de shuttle zoals die gebruikt wordt in het badmintonspel.
Dit model beschouwt een vallende massa M aan een koord met lengte L en massa m.
Het onderwerp trillingen is een belangrijk hoofdstuk in het natuurkundeonderwijs. Dat is niet alleen vanwege de talloze toepassingen, maar ook omdat trillingen en golven, naast deeltjes, het fundament van de moderne natuurkunde vormen.
Het omgekeerd massa-veersysteem is een model dat toepassingen heeft in de biofysica.
In de natuurkunde is 'warmte', aangeduid met het symbool Q, een vorm vanenergie-uitwisseling tussen systemen of tussen een systeem en zijn omgeving.
De aarde ontvangt straling van de zon maar zendt zelf ook straling uit. Het effect op de oppervlaktetemperatuur van de aarde wordt met een simpel model berekend.