Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Na de benaderingswijze met invalshoeken is er een nieuw fenomeen in het examenprogramma maatschappijwetenschappen, dat van de paradigma’s. ‘Een paradigma bevat bepaalde theorie-opvattingen en voorschriften van methodologische aard en daarmee ook wat er wordt bestudeerd, wat de onderzoeksvragen zijn en volgens welke regels de antwoorden moeten worden geïnterpreteerd.' Docenten en vakdidactici breken zich het hoofd over hoe leerlingen greep te laten krijgen op deze tradities van sociale wetenschapsbeoefening.
Positieve reacties op de eerste vragen van het havo-piloteindexamen, maar welk verhaal ligt achter de context van de eerste vragen? M&P zocht het uit.
In het kader van de examens van het nieuwe programma maatschappijwetenschappen, doet Cito onderzoek naar het toetsen van hogere denkvaardigheden en de concept-contextbenadering. Op basis van praktijkonderzoek onder leerlingen, onderscheiden Anne Hemker en Michiel Waltman in dit artikel drie beheersingsniveaus in conceptgebruik.
“Uit de #MeToo-discussie blijkt weer eens hoe belangrijk het is ongelijkwaardigheid, geweld en dwang in relaties en in de dagelijkse omgang te herkennen. Wanneer is seksueel contact gewenst, wanneer ongewenst, hoe kun je aangeven waar je grenzen liggen en laten merken hoe ver je wil gaan? Dit soort vragen en vele andere stellen we aan de orde aan de hand van het thema Relaties en seksualiteit.” Aan het woord is Maaike Rodenboog, leerplanontwikkelaar bij SLO – Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Maaike is als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van het leerplankader Gezonde leefstijl. Relaties en seksualiteit is een van de zeven thema’s die erin aan de orde komen.
Je hoeft maar een onderwijsgerelateerd tijdschrift of website te openen en de kans is groot dat je het woord persoonsvorming erin leest. Veel mensen hebben er op dit moment een mening over. Wat persoonsvorming precies is, blijkt voor veel mensen lastig onder woorden te brengen. Om daarin verandering te brengen, heeft de auteur een onderzoek gedaan naar wat de mensen in het veld onder persoonsvorming verstaan. Een uitwerking.
In the Nethelands, the school system consists of three stages: primary education; secondary education; and higher education.