Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Hoe kun je leerlingen inspireren plezier in bewegen te hebben en te houden? De veranderende beweegcultuur maakt het uitdagend om goede keuzes te maken in de les. Curriculum- en beweegexperts Jacob Nienhuis en Corike van de Merwe (SLO) en
Ger van Mossel (KVLO) werpen een blik op trends en de rol van de leraar.
Leerlingen besteden heel wat uren per dag aan digitale media en technologie. Daarbij zijn ze zich vaak niet bewust van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s. Het is daarom goed dat ze digitaal geletterd worden. Zodat ze de nodige kennis en vaardigheden opdoen en leren om op een veilige en zinvolle manier om te gaan met digitale media en technologie.
Lees ook: Digitale geletterdheid in het curriculum po - SLO context juni 2023
Theater De Muze in Noordwijk wil graag een jonger publiek aantrekken maar hoe kunnen ze dat het beste aanpakken? Niet een commercieel adviesbureau, maar havo-4 van het Northgo College in Noordwijk gaat deze vraag beantwoorden. Het is het tweede project in de pilot van het nieuwe praktijkgerichte programma voor de havo waar deze school aan meedoet. Een impressie van de werkvloer.
Zet vijf bevlogen en ervaren docenten van vier deelnemende scholen aan de Pilot praktijkgerichte programma’s bij elkaar en je krijgt een warm bad dat overstroomt van enthousiasme met oog voor de leerling. “Het praktijkgerichte programma (PGP) is een fantastische en vernieuwende vorm van onderwijs. Ik merk dat het ontzettend veel met leerlingen doet. Deze manier van leren motiveert leerlingen en docenten."
Vanuit meerdere hoeken – de VO-raad, Vereniging Hogescholen, de Onderwijsraad en het ministerie van OCW – klonk de roep om een praktijkgericht vak op het havo. Als antwoord is daar nu het praktijkgerichte programma (pgp), voor de oriëntatie op beroep en als voorbereiding op de overstap naar het hbo alsook voor de ontwikkeling van vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, ontwerpen en onderzoeken. 25 scholen hebben er het afgelopen jaar ervaring mee opgedaan.
Een spannende ochtend begin februari voor zes havo-leerlingen van de Copernicus in Hoorn. Voor opdrachtgever Schouten Techniek gaven ze hun afsluitende presentatie in het licht van het praktijkgericht programma Technologie.
Jongeren zien zichzelf vaak als behoorlijk digitaal geletterd. De praktijk wijst anders uit. Ook is er veel verschil tussen leerlingen. De thuissituatie kan een belangrijke rol spelen, maar ook de aandacht voor digitale geletterdheid tussen scholen loopt flink uiteen. Vanuit het Masterplan Basisvaardigheden wordt aandacht besteed aan dit leergebied. Voor scholen die nu aan de slag willen, ondersteunt SLO met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden. Daarnaast wordt er met het veld gewerkt aan kerndoelen voor digitale geletterdheid.
Sinds 2021 is de wet voor burgerschapsonderwijs aangescherpt. Alle leerlingen in het funderend onderwijs moeten kunnen omgaan met diversiteit en leren over de basiswaarden van de Nederlandse rechtsstaat, zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Het doel dat de overheid beoogt, is het bevorderen van actief
burgerschap en sociale cohesie. SLO, landelijk expertisecentrum voor het curriculum, werkt samen met het onderwijsveld aan kerndoelen voor burgerschap. SLO ondersteunt scholen die nu aan de slag willen met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden.
Een vakvernieuwingscommissie werkt aan geactualiseerde examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo die de koers van het vak Nederlands voor jaren gaan bepalen.
Folkert Kuiken (procesregisseur), Mara Rooijmans (leraar) en Martine Wijngaarden (lid advieskring) vertellen hoe zij bijdragen aan deze herziening en lichten een tipje van de sluier op.
“Samenhang, integratie, betekenis, daar gaat het ons om. Dit is dé kans om dat mogelijk te maken.”
Negen scholen in Nederland doen dit schooljaar mee met de pilot Praktijkroute havo-Educatie. Een daarvan is het Carmelcollege Emmen. “De leerlingen zijn bijzonder gemotiveerd. Ze vinden het geweldig om dit werkveld te verkennen”, ziet leraar Richard Zuiderveld.