Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 6519
Hoe geef je systematisch les in digitale vaardigheden? Een school in Leidschendam kiest voor een apart, driejarig lesprogramma.
28 mei 2018
Per augustus 2017 zijn de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma's ingevoerd op het vmbo. Op 't Ravelijn in Steenbergen zijn ze er heel enthousiast over. Schooldirecteur
Huibert de Jonge: 'De motivatie van leerlingen is nu groter, omdat ze meer te kiezen hebben.'
Huibert de Jonge: 'De motivatie van leerlingen is nu groter, omdat ze meer te kiezen hebben.'
7 november 2018
Basisscholen willen hun onderwijs zoveel mogelijk afstemmen op individuele leerbehoeften van leerlingen. Om te onderzoeken of ICT-toepassingen een bijdrage kunnen leveren aan rekenonderwijs op maat, zetten SLO en Kennisnet de Proeftuin linked data rekenen po op. Acht basisscholen deden mee aan de proef, die liep van maart tot juli 2017. ‘Leraren kregen meer grip op het leerproces van kinderen.’
28 mei 2018
De pilot maatschappijwetenschappen is afgesloten. Na zesenhalf jaar rondden de pilotdocenten, betrokkenen van Cito en SLO en enkele vakdidactici op 27 juni jongstleden het traject af.
31 augustus 2017
Sinds augustus 2016 zijn loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) en het loopbaandossier een verplicht onderdeel van het vmbo-tl-curriculum. De nieuwe publicatie Aan de slag met LOB in de tl/mavo besteedt aandacht aan wat moet en wat mag.
28 mei 2018
Welk gevoel krijg je bij het lezen van het fragment? Een van de opdrachten bij een romanfragment uit Birk van Jaap Robben, een verhaal over een jongen op een klein eilandje voor de kust van Noorwegen. Over andere werelden gesproken. Om over grenzen heen te gaan, hoef je echt niet ver weg. Dat kan ook tijdens de lessen literatuur.
12 januari 2017
Een artikel van de hand van Marc den Elzen, oud-curriculumontwikkelaar Mens & Maatschappij bij SLO, over de mogelijkheden om het onderdeel modelmatig werken en denken te benaderen.
30 april 2018
Als je de uitkomsten van een maatschappijwetenschappelijk onderzoek in de klas presenteert, volgen vaak reacties als ‘Dat wisten ze/we al lang!’ (de open deur wordt ingetrapt), of ‘Dat kan niet kloppen, want bij mij op school/in mijn buurt…’ (het komt niet overeen met de eigen ervaring).
12 juli 2017