Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het Netwerk Speciaal Onderwijs had op dinsdag 9 maart haar derde bijeenkomst. Dit keer was de bijeenkomst verdeeld in twee sessies. De eerste sessie ging over de samenhang van Nederlands en rekenen met andere vakken. Deelnemers waren heel enthousiast over het stappenplan dat SLO heeft ontwikkeld.
Overzicht houden in de leerdoelen: hoe zorg je ervoor dat je geen doelen vergeet? Doelen in kaart brengen, stappenplan zelf doelen stellen, komen op deze pagina aan bod.
Informatie om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid in het primair onderwijs.
Als Lissa Brugmans bij wereldoriëntatie de Tweede Wereldoorlog behandelt, geeft ze tegelijkertijd les in rekenen en taal. Haar leerlingen vinden deze manier van les krijgen geweldig: “Ze staan allemaal aan.” Ook Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, oud-SLO'er, is groot voorstander van het aanbrengen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen. Met collega’s en het onderwijsveld heeft ze een stappenplan Kansen voor samenhang ontwikkeld waarmee leerkrachten zelf aan de slag kunnen.
Artikel uit SLO Context PO juni 2021
Wanneer scholen aan de slag gaan met samenhang wordt dit vaak concreet uitgevoerd binnen een project.
Over actuele thema's bij digitale geletterdheid in de onderwijspraktijk van po
Taal is een essentieel leermiddel bij andere vakken. Leerlingen leren immers denken en redeneren door middel van taal. Andersom bieden andere vakken een rijke context voor taalontwikkeling. Leerlingen doen kennis op over vakinhouden door erover te lezen, te praten, te denken en te schrijven. Volop kansen dus om tijdens andere vakken ook gericht te werken aan leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en mondelinge taalvaardigheid. Maar hoe geef je (meertalige) taalsteun aan leerlingen in je eigen vak zodat leerlingen de benodigde school- en vaktaal ontwikkelen? En hoe kun je de rijke context van andere leergebieden en vakken inzetten voor taal-Nederlands? Op deze pagina vind je concrete handvatten.
po
Webinar Samenhang taal en wereldoriëntatie
Anne-Christien Tammes en Femke Ruiter vertellen je in dit webinar over de samenhang tussen zaakvakonderwijs en taal. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leggen zij uit hoe je die samenhang kunt aanbrengen.
Stappenplan: Kansen voor samenhang
Het stappenplan helpt je doelen uit verschillende leergebieden te combineren:
- Wereldoriëntatie & taal/rekenen-wiskunde (pdf, 495 kB)
- Kunstzinnige oriëntatie & taal/rekenen-wiskunde (pdf, 561 kB)
Hieronder vind je twee voorbeeldlessen waarin taal en wereldoriëntatie in samenhang worden aangeboden.
Bacteriën & virussen (groep 7-8)
In deze lessenserie leren leerlingen over virussen en bacteriën. Ze krijgen schrijfinstructie en schrijven op basis van voorbeelden een column over het coronavirus.
- ingevuld stappenplan (pdf, 613 kB)
- lesbeschrijving (pdf, 142 kB)
- de les van Kidsweek in de Klas - Wereld & Taal
Anne Frank (groep 7-8)
In deze lessenserie leren leerlingen over Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van een stelling schrijven de leerlingen vervolgens een betoog. Vooraf bespreken ze voorbeelden, waardoor het doel en de opbouw van een betoog duidelijk worden. Een checklist met succescriteria helpt ze vervolgens tijdens het schrijven en na afloop bij de evaluatie.
- ingevuld stappenplan (pdf, 611 kB)
- checklist betoog (pdf, 144 kB)
- de les van Kidsweek in de Klas - Wereld & Taal
Artikel Taaldenkgesprekken en wereldoriëntatie
Taaldenkgesprekken zijn bij uitstek geschikt om in te zetten bij de zaakvakken. Tijdens deze gesprekken bouwen leerlingen met elkaar en de leerkracht nieuwe kennis op en ontwikkelen zo hun taalvaardigheid én hun denkvaardigheid. In dit artikel lees je hoe je taaldenkgesprekken organiseert in je klas.
Taalgericht lesgeven in de zaakvakken
Hoe kun je in andere vakken ook oog hebben voor de taalontwikkeling van je leerlingen? Dat kan door ze te activeren, uit te nodigen tot interactie, en ze taalsteun en context te bieden. Op deze pagina vind je artikelen en een video over taalgericht vakonderwijs.
vo
Handreiking en lessenseries Primaire bronnen bij geschiedenis
Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren. Hoe je dat kunt doen, lees je in de Handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis. De handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen. De drie bijbehorende lessenseries zijn voorbeeldmatig en kant-en-klaar te gebruiken.
- Handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis
- Lessenserie De Berlijnse Muur
- Lessenserie Persvrijheid in oorlogstijd
- Lessenserie De Holocaust
Lesvoorbeelden en materialen
Wil je met je collega’s aan de slag met de taalvaardigheden in andere vakken? Op deze pagina vind je praktische lessuggesties en een handreiking om te werken aan vaktaal. Ook vind je er een kijkwijzer om te observeren en te analyseren hoe je aandacht besteedt aan taal binnen je vak.
Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden die leerlingen nodig hebben om deel te kunnen nemen aan de samenleving.
Bij rekenen-wiskunde gaat het om basisvaardigheden die bijdragen aan de gecijferdheid van leerlingen.