Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Aan de slag met twee vormen van samenhang in het taalonderwijs: samenhang binnen het schoolvak Nederlands en samenhang tussen taalonderwijs en de overige vakken.
In de handreiking Rijke gesprekken lees je wat voor gesprekken de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren en hoe je ze meeneemt in je onderwijs. Ook lees je wat dat vraagt van jou als leraar en van je leerlingen. In de twee bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries staan rijke gesprekken centraal.
Een tweede ontwerpprincipe om taaldomeinen met elkaar te verbinden in je taalles is focussen op betekenisvolle relaties tussen die domeinen.
Petra de Lint, lerares op de Gooilandschool, vertelt hoe zij samenhang brengt in haar taallessen.
In de vakspecifieke trendanalyse Nederlands zijn zeven uitdagingen voor het schoolvak Nederlands in po, vo en (v)so gedestilleerd.
Voor de factsheet basisvaardigheden taal-Nederlands hebben we gebruik gemaakt van bronnen