Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Je ontwikkelt onderwijs in samenhang. Welke doelen komen aan bod binnen die samenhang?
Boekenwurmen kweken. Dat is de opdracht die KBS de Vonder in Borne voor zichzelf heeft gesteld. Geïnspireerd door SLO, landelijke expertisecentrum voor het curriculum, denken ze na over hoe ze hun leesonderwijs meer thematisch en integraler kunnen opzetten.
Artikel uit Prima Onderwijs september 2021
Veel scholen ontwerpen hun onderwijs voor een langere periode. Daarentegen is werken aan het curriculum voor De School in Zandvoort door thematisch, flexibel en op maat onderwijs een continu proces.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het po. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Scholen kunnen uiteenlopende keuzes maken voor de inrichting van hun onderwijsaanbod.
Wat moeten kinderen per leergebied kennen en kunnen? Deze vraag staat centraal in het landelijke programma Curriculum.nu. Negen ontwikkelteams met leraren en schoolleiders ontwikkelen voor negen leergebieden een visie op deze vraag, waarbij ze onder meer worden ondersteund door experts van SLO. Per leergebied geven geselecteerde ontwikkelscholen feedback op de tussenresultaten van de teams en werken ze aan het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Eén van die scholen is Kindcentrum Het Talent in Asten, dat ondernemerschap en thematisch werken hoog in het vaandel heeft staan.
In een hoekje spelen kleuters winkeltje, later gaan ze appels tellen en ’s middags leest de juf een boekje voor over de markt. Een thema als 'boodschappen doen' lijkt simpel, maar kleine, actieve thema’s sluiten écht aan bij de belevingswereld van kinderen. In je onderwijs kun je er bovendien alle kanten mee op. Een mix van onderwijsactiviteiten, afgestemd op het thema, zorgt dat kinderen spelenderwijs leren. Voor scholen die thematisch werken naar een hoger niveau willen brengen, ontwikkelde SLO de handreiking Thematiseren met jonge kinderen.
Artikel uit SLO Context PO, nr. 20