Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Leerlingen krijgen in hun schoolloopbaan te maken met verschillende overgangsmomenten. Hier kun je lezen over deze aansluitingsproblematiek.
Deze pagina bevat verwijzingen naar de kerndoelen en eindtermen en bijbehorende downloads voor bewegingsonderwijs in alle onderwijstypen.
Op deze plek vind je informatie over doelen, kaders en leerplankundige ontwikkelingen in het primair onderwijs.
In gesprek over (v)so kerndoelen en delen van inspirerende tips en voorbeelden.
De theoretische leerweg van het vmbo is de enige leerweg waarin de leerlingen (meestal) alleen algemeen vormende vakken volgen. De aansluiting van de leerweg met vervolgonderwijs is meestal niet optimaal. SLO heeft onderzoek gedaan naar de schakelfunctie van vmbo/tl. Een deelproject daarvan richtte zich specifiek op de aansluiting met havo. Gekeken is daarbij hoe vmbo-scholen ervoor kunnen zorgen dat leerlingen die de ambitie en de capaciteiten hebben om door te stromen naar havo, zo goed mogelijk bediend worden. Dat heeft geleid tot een drietal scenario's, die aangeduid kunnen worden met de benamingen: aparte klassen, extra vakken en individueel programma. Deze publicatie beschrijft de drie scenario's en geeft een handreiking voor vmbo-scholen die de aansluiting tussen vmbo-tl en havo willen optimaliseren op een manier die past bij hun specifieke omstandigheden en onderwijskundige visie.