Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De actualisatie van examenprogramma’s start met de vakken met de hoogste prioriteit; de examenprogramma’s die het meest verouderd zijn. Deze vakken zijn urgent bevonden door onder andere vakverenigingen, vervolgonderwijs en de Tweede Kamer. Zie voor meer informatie de brief van de minister van basis- en voortgezet onderwijs met de formele opdracht aan SLO.
Bij het concept-schoolexamenvak Praktijkroute havo-Educatie (120 studielasturen) krijgen havisten de gelegenheid om zich te oriënteren op het brede werkveld onderwijs en educatie.
In de kern gaat het bij praktijkgerichte programma’s voor het havo om brede interdisciplinaire vakken (pgp-M en pgp-T) om leerlingen voor te bereiden op keuze en overstap naar het vervolgonderwijs.
In deze podcastserie vertellen ervaringsdeskundigen wat het praktijkgerichte programma inhoudt en wat het kan betekenen voor scholen, leerlingen, vervolgonderwijs, bedrijven en instellingen.
In de kern gaat het bij praktijkgerichte programma’s voor het havo om brede interdisciplinaire vakken om leerlingen voor te bereiden op keuze en overstap naar het vervolgonderwijs. Bij het concept-schoolexamenvak Praktijkroute havo-Educatie (120 studielasturen) krijgen havisten de gelegenheid om zich te oriënteren op het beroep van leraar en het werkveld educatie.
Voor het voortgezet speciaal onderwijs (12-20 jaar) zijn er voor de drie uitstroomprofielen afzonderlijke kerndoelen voor kunst & cultuur/culturele oriëntatie en creatieve expressie.
Dewi-Jane van Beek is decaan en docent Maatschappijkunde & LOB op het Berg en Bosch College in Bilthoven. Dit is een cluster 4 vso gericht op internaliserende problematiek waarbij de leerlingen na het behalen van een diploma uitstromen naar vervolgonderwijs. Dewi-Jane schreef een column over haar werk
Leerlingen die worden toegeleid naar een vervolgopleiding krijgen onderwijs in het uitstroom-profiel vervolgonderwijs.
Leerlingen die worden toegeleid naar een vervolgopleiding krijgen onderwijs in het uitstroom-profiel vervolgonderwijs.
Voor succes in het vervolgonderwijs is een goede taalvaardigheid een belangrijke voorwaarde. Scholen kunnen het onderwijsprogramma voor Nederlands in vmbot-gtl het best versterken door het meer te richten op het bereiken van een goede functionele taalvaardigheid.
De kandidaat kan adequaat schriftelijk, mondeling en digitaal in het publieke domein communiceren over onderwerpen uit het betreffende vakgebied.