Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De invoering van praktijkgerichte examenvakken in het havo betekent veel voor de dagelijkse praktijk in de school. Elke school dient zelf de vertaalslag te maken van een examenprogramma naar een onderwijsprogramma. De onderwijsprogramma’s en leermiddelen moeten op schoolniveau worden uitgewerkt, een vaksectie wordt samengesteld, de onderwijsorganisatie wordt aangepast, PTA’s worden uitgewerkt, schoolexamens worden ontwikkeld en docenten worden bijgeschoold etc. Op diverse scholen vraagt de invoering praktijkgericht programma havo om aanpassingen in de inrichting en inventaris van de school. Deze vertaling kent niet alleen schoolinterne aspecten, maar vraagt ook om afstemming met andere scholen in de regio, vervolgonderwijs en arbeidsmarkt.
In de pilots voor gl-tl en het havo wordt gekeken of dit haalbaar is. Dat lijkt realistisch te zijn, zeker wanneer scholen in de regio onderling samenwerken. Ook kan worden samengewerkt met het vervolgonderwijs in de regio. Scholen die praktijkgerichte programma’s aanbieden wordt geadviseerd vroeg te starten met het opbouwen van een netwerk en/of aansluiting te zoeken bij bestaande netwerken in de regio. Samenwerken met bedrijven is een groeiproces waarbij scholen klein kunnen beginnen en langzaam stappen zetten naar meer levensechte opdrachten.
Wat is de plaats van de beroepsgerichte vakken in het vso en het praktijkonderwijs? Hier gaan we bij dit thema op in.
Op deze pagina’s vind je informatie over de praktijk-/ beroepsgerichte vakken in het praktijkonderwijs (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso).
Hoe kunnen we aankomende leraren in primair, voortgezet en vervolgonderwijs kennis en vaardigheden meegeven over formatief evalueren?
Op deze website vind je de handreiking van de verschillende praktijkgerichte programma’s van zowel de licentievrije als licentiegebonden programma’s.
Deze themapagina ondersteunt vmbo-scholen bij het verbeteren van de aansluiting naar havo en mbo.
In de planningsfase worden de vier leergebiedoverstijgende thema's inhoudelijk verder uitgewerkt.