Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het kleine programma is geschreven voor 120 studielasturen en valt onder het combinatiecijfer. Het kleine programma vervangt geen ander vak en komt naast de al aangeboden vakken.
Het grote programma is geschreven voor 360 studielasturen en kan als profielkeuzevak worden aangeboden (pgp-T bij de profielen N&T en N&G, pgp-M bij C&M en E&M) of desgewenst in het vrije deel van alle profielen.
Er is een digitale handreiking die gedurende de doorontwikkeling van zowel de kleine als de grote variant wordt aangevuld met ervaringen vanuit de pilotscholen.
De bevoegdheid volgt op het examenprogramma. Deze zijn nog niet gereed. Het bevoegdhedenvraagstuk is onderwerp van gesprek tussen OCW en de lerarenopleidingen. In het doorontwikkeltraject wordt onderzocht welke bevoegdheden nodig zijn. Als er een aanvullende bevoegdheid behaald moet worden, krijgen docenten voldoende tijd om die ook te behalen.
In de pilots voor gl-tl en het havo wordt gekeken of dit haalbaar is. Dat lijkt realistisch te zijn, zeker wanneer scholen in de regio onderling samenwerken. Ook kan worden samengewerkt met het vervolgonderwijs in de regio. Scholen die praktijkgerichte programma’s aanbieden wordt geadviseerd vroeg te starten met het opbouwen van een netwerk en/of aansluiting te zoeken bij bestaande netwerken in de regio. Samenwerken met bedrijven is een groeiproces waarbij scholen klein kunnen beginnen en langzaam stappen zetten naar meer levensechte opdrachten.
Door deze praktijkroute kunnen havisten onderzoeken in hoeverre het werken in het brede educatieve domein mogelijk iets voor hen is. Ze verzamelen hiertoe generieke en vakinhoudelijke bagage maar bovenal creëren ze persoonlijke bagage voor hun verdere levensloop. Een van de belangrijkste leervragen is immers de vraag of de leerlingen door alle nieuwe ervaringen en opdrachten zélf vervolgstappen kunnen zetten. Wellicht een vervolgopleiding richting pabo of tweedegraads lerarenopleiding, of bijvoorbeeld de keuze voor de sportacademie of een studie onderwijswetenschappen.
Grondtoon van de praktijkroute havo-Educatie is het vergroten van meer zelfinzicht door het reflecteren op nieuwe praktijkervaringen (kennis en vaardigheden), bijzondere ontmoetingen en talentontwikkeling. Tijdens deze praktijkroute wordt bovenal het enthousiasme en de hands-on mentaliteit van deze leerlingen.
De hedendaagse samenleving is een informatiemaatschappij. Dankzij ICT en social media is er altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie en heeft ook iedereen de mogelijkheid om zelf informatie te plaatsen en te verspreiden.