Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
aantal resultaten: 809
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma. Per augustus 2017 wordt dit landelijk ingevoerd (vanaf het vierde leerjaar). Karakteristiek is het werken met de concept-contextbenadering. Op veertien pilotscholen wordt nu met het nieuwe programma gewerkt. Zowel voor havo als voor vwo heeft een schrijfteam met docenten voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld dat in de lessen kan worden gebruikt. Inmiddels is de tweede druk verschenen van de boekjes Hoofdconcepten en kernconcepten (voor havo en voor vwo). Ze zijn gebaseerd op de vernieuwde versie (2015) van het examenprogramma en de bijbehorende syllabi, waarin alle CE-domeinen beschreven zijn
26 augustus 2015
Maatschappijwetenschappen: hoofdconcepten en kernconcepten: voorbeeld lesmateriaal havo, tweede druk
Het vak maatschappijwetenschappen in havo en vwo krijgt een nieuw examenprogramma. Per augustus 2017 wordt dit landelijk ingevoerd (vanaf het vierde leerjaar). Karakteristiek is het werken met de concept-contextbenadering. Op veertien pilotscholen wordt nu met het nieuwe programma gewerkt. Zowel voor havo als voor vwo heeft een schrijfteam met docenten voorbeeldlesmateriaal ontwikkeld dat in de lessen kan worden gebruikt. Inmiddels is de tweede druk verschenen van de boekjes Hoofdconcepten en kernconcepten (voor havo en voor vwo). Ze zijn gebaseerd op de vernieuwde versie (2015) van het examenprogramma en de bijbehorende syllabi, waarin alle CE-domeinen beschreven zijn.
26 augustus 2015
Na een periode van experimenteren en ontwikkelen is het examenprogramma Techniek-breed vastgesteld in augustus 2008. Evenals de andere examenprogramma's voor het vmbo zijn de eindtermen voor Techniek-breed ook globaal geformuleerd. De exameneenheden voor alle vakken en beroepsgerichte programma's bestaan in de meeste gevallen nog maar uit één eindterm, waarin de inhoud van de betreffende exameneenheid is samengevat. Dit heeft geresulteerd in eindtermen die op een algemeen en op een hoog abstractieniveau zijn geformuleerd. Omdat de herziening van de examenprogramma’s slechts betrekking heeft op een globalere omschrijving van de exameneisen, wordt het globaal omschreven examenprogramma al van toepassing vanaf het examenjaar 2009. Voor de exameneenheden die met een schoolexamen afgesloten worden (tweederde deel van het examenprogramma) zijn alleen de globaal geformuleerde eindtermen vastgesteld. De scholen hebben daardoor ruimte voor het maken van eigen inhoudelijke keuzes voor de concretisering van die eindtermen, maar zijn niet verplicht van die geboden ruimte gebruik te maken. Voor scholen die de geboden ruimte wel willen benutten heeft SLO de voorliggende handreiking gemaakt die bedoeld is om docenten ideeën aan te reiken.
21 september 2008
Leerlingen moeten in hun schoolloopbaan al op vrij jonge leeftijd belangrijke keuzes maken en blijven daarmee ook in hun latere loopbaan geconfronteerd. Een goede loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) draagt bij aan het voorkomen van schooluitval (bij de overgang naar het mbo of later in het mbo) en onnodig switchen van opleiding. De wettelijke verplichting tot het aanbieden van LOB zorgde bij vmbo-scholen tot organisatorische problemen. Daarom is in 2005 de vmbo Carrousel. ontstaan. In dit samenwerkingsverband komen leerlingen gecoördineerd in aanraking met de beroepspraktijk van de verschillende instellingen in de sector Zorg en Welzijn. Deze publicatie onderzoekt hoe de vmbo Carrousel opgenomen kan worden in een leerroute LOB voor de basis- en kadergerichte leerweg.
21 september 2009