Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
In de preambule van de Examenregeling voortgezet onderwijs is voor het vmbo onder meer vastgelegd, dat leerlingen moeten 'leren reflecteren op de toekomst'.
Voor de ontwikkeling van algemene vaardigheden zijn twee dingen van belang: leeractiviteiten die leerlingen uitdagen de betreffende vaardigheden in te zetten én bewustwording.
Op deze pagina is een voorbeeld te vinden van een project voor het vierde leerjaar vmbo-gtl, waarmee leerlingen kunnen werken aan de ontwikkeling van algemene vaardigheden.
Met een geïntegreerde leerroute vmbo-tl – havo kunnen mogelijk meer leerlingen dan nu een havodiploma behalen. Waar vmbo-tl- en havoscholen ieder voor zich kunnen werken aan verbetering van de onderlinge aansluiting, kunnen ze dat ook doen in een geïntegreerde, zesjarige leerroute waarin de leerlingen na vier jaar een vmbo-tl-diploma behalen en na zes jaar een havodiploma.
Voor de ontwikkeling van algemene vaardigheden is het noodzakelijk dat de docent deze vaardigheden expliciet benoemt als leerdoel en ze een herkenbare plek geeft in het onderwijs.
Hieronder wordt een overzicht gegeven van competenties die docenten nodig hebben om leerlingen bij de ontwikkeling van algemene vaardigheden te kunnen begeleiden in het werken met rubrics.
introductie en algemene informatie over het schoolexamen bedrijfseconomie havo/vwo
Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo bestaat uit een centraal schriftelijk praktisch examen (CSPE) en een schoolexamen (SE).