Zoeken
verfijn de resultaten
Wat verstaan we onder toetsing en welke rol heeft toetsing binnen het onderwijs? Op die vragen gaan we hier in.
Wat is formatief evalueren? En hoe pas je formatieve evaluatie toe in het taalonderwijs?
De meeste leraren zullen de leesontwikkeling van hun kinderen volgen via leesvaardigheidstoetsen uit het leerlingvolgsysteem of uit methodes. Deze toetsen zijn summatief: je beoordeelt wat de leerling bereikt heeft aan het eind van een programmaonderdeel of bepaalde leerstof.
Effectieve formatieve evaluatie vraagt om een andere rol van de docent - een meer coachende rol - en de leerling. Met name leerlingen zijn vaak niet gewend om eigenaar te zijn van hun eigen leerproces.
Genredidactiek staat voor een onderwijsaanpak waarin leerlingen systematisch vertrouwd gemaakt worden met de communicatieve en conceptuele werking van teksten. Het uiteindelijk doel is dat leerlingen zelfstandig alle onderwijsrelevante teksttypen kunnen lezen en schrijven.
Informatie en bronnen rond taalbeleid. Taalbeleid is de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen, met het oog op het bevorderen van hun algemene ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.
SLO geeft in samenwerking met LOPON2 en EDventure het Tijdschrift Taal voor Opleiders en Onderwijsadviseurs uit. Het tijdschrift verschijnt twee keer per jaar en is primair bedoeld voor onderwijsadviseurs en taalspecialisten van begeleidingsdiensten en opleiders taal van lerarenopleidingen basisonderwijs in Nederland en Vlaanderen. Alle artikelen zijn online beschikbaar.